Skip to main content

Isu SELCAT dan Kenyataan-Kenyataan yang Mengelirukan

Baru-baru ini kita terpaksa menangani ‘krisis jadian’ sekali lagi di Selangor. Krisis kali ini berhubung persoalan kaedah sesi soal siasat terbuka yang berlangsung melalui SELCAT, khususnya terhadap pegawai-pegawai kerajaan. Mereka dikatakan telah ‘dibuli’, ‘diperbudak-budakkan’ dan ‘dihina’ semasa perjalanan sesi tersebut. Di atas alasan ini maka dikeluarkan kenyataan mengkritik perjalanan sesi soal siasat tersebut di dalam media.

Seperti yang boleh dijangkakan, kritikan terbuka sebegini oleh Dato Dr. Hassan Ali, sebagai seorang Ahli Exco Kanan Kerajaan Negeri Selangor merangkap Pesuruhjaya PAS Selangor memang dimanfaatkan sepenuhnya oleh media arus perdana. Kritikan-kritikannya digunakan untuk menyatakan kononnya wujud perbalahan dan berbagai masalah dalam PR Selangor.

Sebenarnya, kita semua menyedari bahawa SELCAT merupakan perkara yang baru. Sesi soal siasat terbuka seperti ini sememangnya merupakan satu amalan yang tidak biasa dilakukan di negara kita ini. Oleh itu sudah pasti akan ada reaksi yang kurang baik dan mungkin akan ada juga kelemahan-kelemahan yang perlu diatasi. Saya difahamkan bahawa sudah pun dibuat teguran-teguran kepada pihak yang berwajib bagi memperbaiki beberapa kelemahan yang telah pun dikenalpasti. Teguran-teguran itu telahpun diterima dengan baik di atas semangat kebersamaan dan kerjasama.

Yang menjadi masalah ialah apabila Dato Dr Hassan membuat pendedahan dan kritikan berhubung persoalan ini kepada pihak media arus perdana. Diambil olehnya posisi sebagai pengkritik dan pembangkang, mengkritik kerajaan PR, sedangkan beliau sepatutnya memainkan peranan sebagai ahli exco yang sedang bersama berusaha untuk mengasaskan budaya ketelusan, pertanggungjawaban dan keamanahan yang hampir tidak wujud semasa zaman BN dahulu. Diluah pula apa yang tidak dipersetujuinya kepada akhbar arus perdana yang dikenali semua sebagai alat pihak lawan.

Semestinya apabila diserang sebegitu, oleh orang yang dianggap rakan, ramai dari ADUN PR yang terperanjat. Lebih-lebih lagi apabila teguran-teguran yang sama telah pun dibincang bersama secara tertutup dan telah juga diambil kira. Tindakan beliau dilihat sebagai usaha untuk menonjolkan diri sebagai pembela pegawai-pegawai ini, sambil dalam masa yang sama SELCAT pula digambarkan sebagai pihak yang menzalimi mereka!

Bagi saya, yang ‘membuli’, ‘memperbudak-budakkan’ dan ‘menghina’ pegawai-pegawai kerajaan gred atasan ini ialah pentadbiran BN dahulu. Ini mereka lakukan apabila mereka mengarah pegawai-pegawai atasan ini supaya membenarkan peruntukan sebanyak RM500,000 bagi setiap DUN dihabiskan dalam tempoh 2 bulan sedangkan ianya peruntukan untuk setahun! Mereka dipaksa mengenepikan peraturan-peraturan tetap dan dalam pada itu diugut dengan tindakan tata-tertib sekiranya tidak akur. Ini ‘buli’ dan ini ‘memperbudakkan’. Sebaliknya, tindakan kerajaan PR ingin mendidik dan memartabatkan jawatan pegawai-pegawai kanan ini dengan menjelaskan kepada mereka amanah dan tanggungjawab yang datang bersama jawatan yang penting sebegitu.

Hasil tindakan mengkritik SELCAT secara terbuka oleh Dato Dr Hassan, dan ini bukan merupakan kali pertama tindakan sebegini dilakukannya, telah pun menjejaskan imej PR dan PAS.

PR kelihatan sebagai sebuah kerjasama dan gabungan yang rapuh, lemah dan tidak kukuh. Ia dilihat sentiasa bertelagah satu sama lain walaupun telah bersama selama lebih dari setahun. Imej lemah sebegini memang diusahakan oleh BN dan dengan tindakannya itu, beliau telah pun secara tidak langsung membantu BN dalam usaha mereka untuk memperlekehkan PR. Segala usaha PR untuk menzahirkan imej bersatu, kukuh dan padu digagalkannya dengan tindakan sebegini.

PAS pula dilihat sebagai parti yang bersifat ‘talam dua muka’atau ‘gunting dalam lipatan’. Duduk bersama Exco membincang segala pendekatan tetapi menempelak kerajaan PR pada setiap peluang yang diperolehinya. Dalam bahasa Inggeris ada istilah ‘one-up manship’ yang bermakna usaha untuk menaikkan nama sendiri dengan menjatuhkan nama ‘kawan’. Orang yang sebegini tidak ada yang ingin jadikan sebagai kawan. Dia sentiasa mengambil kesempatan untuk menjatuhkan imej kawan demi menaikkan imej sendiri. Golongan ini dijadikan kawan hanya apabila tiada pilihan lain atau terpaksa.

Sepatutnya sebagai Parti Islam, PAS adalah parti yang ingin disepakati oleh semua kerana jujurnya, amanahnya, setianya, lurusnya dan telusnya. Parti Islam tidak akan khianat kerana sentiasa boleh diharapkan dan dipercayai. Berpegang kepada janjinya dan bukan jenis cakap lain, buat lain. Malangnya buat masa ini di Selangor, PAS tidak mempunyai imej yang sebegitu. Apabila disebut sahaja ‘lompat’ di Selangor, semua melihat pada PAS. Ini adalah hasil dari tindakan-tindakan ‘one-up manship’ yang telah berlaku selama ini.

PAS dilihat mempunyai agenda tersendiri yang dirahsiakan dan tidak dikongsi bersama dengan rakan Pakatan. Ini menimbulkan syak wasangka dan boleh menggagalkan PR. Kenyataan-kenyataan yang saling bercanggah yang dikeluarkan selepas ditegur hanya menimbulkan kesangsiaan. Sekejap dikatakan hakim pencen, sekejap tidak. Sekejap dikatakan ingin mengkaji semula kedudukan dengan PR, sekejap tidak! Keliru lagi mengelirukan!

Saya tidak faham, apakah sukar sangat untuk kita berpakat dan berkerjasama secara jujur dan ikhlas? Bukankah kejujuran dan keikhlasan itu dituntut oleh Islam? Adakah kerana kita merasakan kita Parti Islam dan yang lain tidak, maka kita tidak perlu berlaku jujur dalam kerjasama kita bersama mereka? Adakah kita sudah begitu sesat dengan fahaman Yahudi Zionis sehingga menganggap setia kepada janji dengan bukan Islam adalah satu kesalahan? Akan hilang atau tidak wala’ lagi pada kepimpinan Islam kerana menjadi wala’ kepada pemimpin lain? (Bagi yang tidak tahu, wala’ maksudnya kesetiaan).

Sekiranya itulah fahaman yang hendak dibawa, maka akan hancurlah PAS. Bukan kerana kekuatan lawan tetapi kesesatan diri sendiri. PAS sebagai parti Islam mestilah jujur dengan kerjasamanya dengan pihak lain dan atas kejujuran itu akan terbina satu kekuatan yang jitu. Kekuatan kejujuran dan keikhlasan perjuangan Islam inilah yang akan menyebab semua datang berteduh di bawah naungannya. Inilah kaedah yang sebenarnya, bukan melalui pengkhianatan, kelicikan dan kepura-puraan.

WaLlahu ‘Alam
KHALID SAMAD

Comments

Anonymous said…
sdr sendiri cakap tak serupa bikin. mengapa sdr mengkritik Dr Hassan secara terbuka..tidakkah lidah sdr juga lidah bercabang seperti ahli politik yang lain..inikah politik baru..orang lain buat tak boleh, sdr buat semua halal
Anonymous said…
dalam ceramah PAS serta khutbah di negeri kuasaan PR memohon supaya keamanan dan penyatuan dan kemenangan wujud di selatan Thai, afghanistan selatan filipina, iraq dan palestin. Tapi mengapa di negara sendiri u antara pemecah belah umat islam..oleh kerana itulah mungkin dinegara berkenaan tidak mencium keamanan..mungkin kerana doa dan perbuatan sdr yg tidak selari..minta aman bg negara lain..buat onar di negara sendiri..mungkin Allah pun pelik dengan sdr dan yang sama waktu dengan sdr
Anonymous said…
YB Iskandar kata dalam blognya jgnlah jadi macam beruk yang terlompat-lompat bila diberi pisang..apakah YB beruk tersebut
Anonymous said…
salam.saya bersetu pandangan saudara dan adalah jauh bezanya tindakan mengaibkan pegawai kerajaan dengan hadiah penyapu dikhalayak ramai berbanding soal selidik yang terperinci bagi mendedahkan di mana penyelewengan dan perlanggaran prosedur kerja
Addin said…
Syabas YB Khalid, penjelasan yg mantap. Secara fikrahnya saudara layak menjadi Pesuruhjaya PAS Selangor.. Ana berminat cara YB, penuh berhikmah..
Anonymous said…
salam. Perkara yang paling perlu dijaga ialah pastikan kita tidak membekalkan peluru untuk musuh menembak kita balik. Bukaankah media musuh sentiasa mencari ruang untuk menyerang kita. Mengapa kita beri ruang itu. Mengapa kita tidak belajar dari tragedi isu kerajaan perpaduan...
zaydelkhair said…
Salam YB,

Memang buat sampah, dan ramai orang tertunggu2 statement Presiden - harap jadi jernih.
nasir said…
Alaa Pak Khalid . Jenis yang dalam asyik cakap dan bocor lepas mesyuarat bukan sikit . Jenis nie bersepah2 . Mesyuarat PAS sendiri pun asyik2 bocor . Sapa yang bocorkan ? Keputusan pemilihan PAS haritu pun dah bocor sebelum pengemumuman rasmi sampai orang tuduh keputusan rasmi undi pemilihan tu dah ditukar ?? takkan tu pelik . Mesyuarat tertinggi PAS mensyuarat disiplin PAS pun semuanya bocor . Orang boleh tahu apa yang berlaku .

Bukankah kata PR nak tunjuk keterbukaan . tak nak kongkong macam UMNO . boleh kritik dan bagi pandangan . Nanti rakyat akan nilai lah sama ada dia ni buat kerja atau tidak . Atau dah nak jadi UMNO kalau jadi YB PR jangan sesekali sentuh apa cara buat PR .

Kalau kena kat Dato Hassan bukan main sedap kondem . Tapi bila kena dekat Ronnie Liu punyalah jaga bahasa nak kondem .. nak jaga hati . Cakap pun berlapis2 .

Lepas ni minta la jadi Pesuruhjaya Selangor pulak. Senang cerita . Asyik tuduh Hassan Ali gila kuasa tak sudah2 ..
Anonymous said…
I hope PAS central committee gets rid of Hassan Ali before he does more damage to PAS and Pakatan Rakyat. Despite all the small mistakes made by Pakatan, the supporters are understanding and patient, but we cannot stand Hassan Ali and the other fella Zul Nordin. Both are cancer cells that should not be allowed to spread and poison the body. We are looking for team work in Pakatan Rakyat. If not, at most it will last only one term before it disintegrate. We don't want UMNO/BN. That animal must lost the next GE before it can reform itself. But I don't want BN to die completely, just in case Pakatan Rakyat behaves like BN when it gets onto power. It is good to have a two party system to keep both parties honest.
Anonymous said…
Saya mohon cadangkan kepada YB supaya buat usul setiap Pesuruhjaya Negeri mesti dipilih secara terus oleh ahli2 PAS..buakn secara lantikan..kalu lantikan macam nilah jadinya..ingat kepentingan dan jawatan dan tidak mewakili suara ahli akar umbi PAS..saya tidak percaya ahli2 PAS sama sekali ingin melihat PR musnah disebabkan oleh PAS sendiri..yg hendak lihat berlaku demikian hanya org2 UMNO,,jadi jika ada pemimpin PAS yg bersikap sedemikian adakah beliau mewakli hasrat dan majoriti ahli2 PAS???
Anonymous said…
Sekiranya SELCAT mempunyai tujuan yang ikhlas dan murni, ia memang patut disokong. Janganlah penubuhannya semata-mata mahu membongkar perkara-perkara yang telah berlalu. Cara soal siasat yang dilakukan terhadap pegawai kerajaan gred atasan ini seperti menunjukan mereka ini penjenayah. Kaum yang sejenis dan sependapat dengan saudara selalu melaungkan polis atau SPRM memberi tekanan terhadap saksi dan suspek dari PR semasa sessi siasatan tetapi cara yang ahli SELCAT lakukan yang sebenarnya menekan seolah-olah pegawai kerajaan gred atasan ini adalah penjenayah. Itu yang dinamakan 'Tak Dapat Telinga, Tanduk Dipulas'. Marahkan dengan kerajaan terdahulu, yang jadi mangsa pegawai-pegawai kerajaan yang yang saudara nyatakan dibulu dahulu. Fikir lah baik-baik. Saya sokong Dr Hassan kerana memberi komen secara terbuka kerana sekiranya ia dilakukan secara tertutup, komen2 yang dikeluarkan umpama mencurah air di daun keladi. Sapa tak kenal PR? Banyak sangat alasan. Patutpun ia dinamakan PR. "PENIPU RAKYAT".
dheepan said…
Saya rasa Hassan ingin kembali ke UMNO maka biarkanlah dia kembali....
CULA TUPAI said…
pendapat saya Hassan Ali patut di singkirkan segera kalau tidak akan meranapkan kerajaan PR selangor. Kelakuan Si Hassan Ali ini membuat saya BENCI pada PAS .. Maaf next election no to PAS !! menyesal pangkah PAS ..
Org said…
Saya pernah tgk video YB herdik petugas parlimen macam herdik anjing atas alasan alat UMNO. Saya tak heran sekiranya YB beriya-iya menyokong Selcat ciptaan DAP itu.

Boleh tak YB tunjukkan dalil-dalil wala' pada bukan Islam ni. Jangan cakap kosong saja.
Steven said…
YB Khalid Samad,

I have been following your write up and actions. I am so glad that within PAS there are good leaders like you who understand and shown the right Islamic righteous way. And most of all your words and actions are both the same.

Beside yourself, YB Nizar and your Tok Guru are some of the respected people within PAS. We the non muslim can see that these group of PAS leaders are genuine in their heart and do what they preached.

Keep up the good fight for a better country for all.

Thank you.
Salam YB,

Minta izin copy and paste artikel ni kedalam blog saya..

Maaf ya dah copy baru minta izin.. he.. he..

Wassalam
Anonymous said…
Salam YB,

Tepat sekali pandangan YB.

Dalam mana-mana perkongsian atau pakatan sekalipun, baik politik maupun perniagaan, kesetiaan, keikhlasan, kejujuran dan keterbukaan kesemua pihak perkongsian amatlah utama.

Dengan sikap-sikap keikhlasan dan keterbukaan kesemua rakan kongsi seharusnya membuahkan keputusan/ rumusan yang lebih konkrit setiap masa dalam setiap issue. >>>> wali10
Anonymous said…
salam yb,pekara ini berlaku kerana dr hassan termasuk dalam golongan yang tiada jati diri, tidak beramal dengan ilmu walaupun memiliki Phd serta pernah menjadi pakar motivasi.
rmard said…
Salam,

Pertamanya Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada YB Khalid.

Izinkan saya memetik sedikit posting YB,

"Seperti yang boleh dijangkakan, kritikan terbuka sebegini oleh Dato Dr. Hassan Ali, sebagai seorang Ahli Exco Kanan Kerajaan
Negeri Selangor merangkap Pesuruhjaya PAS Selangor memang dimanfaatkan sepenuhnya oleh media arus perdana. Kritikan-kritikannya digunakan untuk menyatakan kononnya wujud perbalahan dan berbagai masalah dalam PR Selangor."

YB jelas mempersoalkan tindakan YB DHA mengkritik secara terbuka yang dimanfaatkan sepenuhnya oleh media arus perdana bagi menunjukkan perbalahan dalam PR. Ingin saya jelaskan di sini bahawa "kritikan" walaupun saya tidak suka gunakan istilah itu kerana saya lebih suka gunakan istilah "teguran" memandangkan saya ingin membincangkan isu ini dalam semangat harmoni dan setiakawan seperti yang YB tegaskan dalam posting ini.

Bagi saya yang tidak mempunyai apa2 kepentingan dalam parti mahupun dalam kerajaan, saya hanyalah seorang penyokong PAS/PR
yang biasa dan belum lagi mendaftar sebagai ahli dek kerana baru sahaja tamat bergelar mahasiswa, saya melihat teguran DHA ini bukanlah satu ancaman kesetiakawanan dalam pakatan, bukan juga satu usaha menjatuhkan kerajaan PR Selangor bahkan saya
lihat ia sebagai suatu kekuatan kepada PR.

Hujah saya adalah mudah, jika dalam BN budaya membuli adalah lumrah kerana pak2 menteri takut untuk bersuara dek kerana
adanya PM yang maha berkuasa. Apa yang dikata dan diarah PM diangguk dan diiyakan walaupun berlawanan prinsip dan pegangan. Maka jadilah seperti kes PKFZ dek kerana takut untuk bersuara. Saya yakin YB pun cukup masak dengan sikap BNBBC di parlimen yang takut untuk bersuara dan sikap pak turut dan pak angguk beginilah yang dikritik hebat oleh rakan2 YB di parlimen. Bila
mana DHA menegur secara terbuka kerajaan beliau, rakyat melihat politik BN dan politik PR amat jauh berbeza. PR amat2 menjunjung prinsip ketelusan dan keterbukaan dalam pentadbiran. Seorang EXCO kanan menegur dan mengkritik kerajaan nya sendiri, saya lihat ia cukup2 terbuka dan berprinsip. Tidak pernah berlaku dalam sejarah pentadbiran BN selama ini, yang ada hanyalah pemerintahan kuku besi. Bukan sahaja rakan2 dalam kerajaan dilarang mengkritik dan menegur kerajaan bahkan rakyat,
media, kakitangan kerajaan, mahasiswa, pelajar dan pembangkang dihalang sekeras-kerasnya untuk mengkritik dasar2 kerajaan.
Natijahnya wujudlah penyalahgunaan kuasa di kalangan pemimpin kerana apa yang dilaksanakan oleh kerajaan semuanya betul. Lantaran tindakan DHA inilah wujudnya persepsi di kalangan rakyat PR dan BN memang jauh bezanya. Imej PR menjadi bersih di mata rakyat. Tindakan ini juga boleh memadamkan persepsi di kalangan ahli dan penyokong PAS bahawa PAS hanyalah menjadi kuda tunggangan dan boneka bagi DAP dan PKR. Tuduhan dangkal yang mengatakan PAS hanyalah melukut di tepi gantang dalam kerajaan PR dapat ditangkis dengan mudah. Sebelum ini penyokong dan ahli PAS begitu gelisah bila mana lagu2 sebegini didendangkan
dalam media2 perdana dan tidak ada tindakan yang boleh dijadikan bukti untuk menyanggah tuduhan jahat itu. Maka tindakan DHA
ini adalah tepat dan kena pada masanya.
rmard said…
SAMBUNGAN DARI KOMEN SAYA,

Apa yang dikatakan "kritikan" oleh YB itu adalah sebenarnya penawar bukannya racun. Jika YB menganggap "kritikan" terbuka itu boleh mengundang persepsi yang PR Selangor dilanda krisis dan wujudnya perbalahan di kalangan pakatan, sebenarnya tindakan YB
dan beberapa rakan lagi yang menyerang balas secara terbuka di media lebih memberi gambaran yang pakatan memang mempunyai krisis dan tidak sebulu. Sepatutnya bila timbul kritikan terbuka sebegini, pihak pimpinan mestilah memanggil mesyuarat tergempar membincangkan permasalahan ini dan juga mendengar penjelasan daripada individu terbabit bukannya sibuk menyerang balas di media sehingga menimbulkan ketegangan di kalangan pemimpin. Inilah suatu kelemahan di kalangan pemimpin PR jika dilihat seiras budaya pemimpin UMNO/BN. Kenapa perlu melenting dan melatah bila dikritik rakan sendiri jika benar kita mengamalkan prinsip ketelusan dan keterbukaan dalam pentadbiran? Tidakkah ini satu peluang untuk mewarwarkan kepada rakyat jelata yang telah memberi undi kepada kita bahawa kita tidak sama dengan BN? Bukankah ini satu hikmah di dalam pakatan untuk mengukuhkan lagi pakatan yang sedia kukuh? Persoalan-persoalan ini saya tinggalkan untuk YB dan rakan-rakan pimpinan dalam
pakatan untuk menjawab kerana anda adalah pemimpin kami. Siapalah kami jika nak dibandingkan dengan pemimpin2 yang semuanya cerdik pandai.

Bagi saya tidak timbul isu talam dua muka, gunting dalam lipatan, ingin menjadi jaguh pegawai kerajaan dsb. Isunya adalah ketidakpuasan hati ini timbul di kalangan pegawai kerajaan yang meluahkan kepada pihak eksekutif di dalam kerajaan. Sudah tentu menjadi tanggungjawab pihak terbabit untuk meredakan kemarahan pegawai kerajaan dengan cara membela mereka secara terbuka. Jangan sampai pegawai kerajaan ini mensabotaj kerajaan yang ada dek kerana kemarahan yang melampau sehingga menerima nasib yang sama yang menimpa kerajaan BN dahulu yang menghadiahkan penyapu. Betul dan saya setuju sebagai seorang EXCO, DHA boleh bangkitkan isu ini dalam mesyuarat EXCO tapi sedarkah kita imej pegawai kerajaan itu telah tercemar secara terbuka sehingga boleh menjejaskan prestasi kerja mereka. Tiada cara lain selain daripada adanya dikalangan eksekutif dalam kerajaan yang membela mereka secara terbuka bagi menyejukkan hati mereka. Jangan jadikan pegawai kerajaan ini musuh kerajaan seperti mana yang dilakukan oleh BN. Kita harus faham mereka adalah hanya orang bawahan yang bekerja mengikut arahan demi untuk menjaga periuk nasi mereka. Jika timbulnya tekanan yang melampau, mereka tidak mempunyai pilihan selain daripada mengikut sahaja arahan orang yang lebih berkuasa. Inilah yang dialami oleh mereka dalam isu penyelewangan peruntukan dun ini oleh ADUN2 BN.

Akhir sekali, apa yang saya harapkan adalah isu ini diselesaikan dalam semanagat permuafakatan, setiakawan dan harmoni. Bermusyawarahlah anda sebagai pemimpin yang telah diamanahkan oleh rakyat untuk mentadbir negeri dengan telus, terbuka, jujur dan amanah serta bertanggungjawab dengan menjunjung prinsip2 keadilan dan demokrasi yang tulen. Buangkan sifat hasad dengki dan iri hati di kalangan rakan pimpinan dan janganlah berprasangka buruk di kalangan anda. Amanah yang diberikan kepada anda semua adalah amat2 besar.Jadikanlah Pakatan Rakyat sebagai satu wadah dan alternatif politik yang baru bagi menggantikan BN yang telah uzur dan menanti saat untuk rebah dan terkubur. Jangan jadikan PR sama seperti BN yang mengamalkan pemerintahan kuku besi, yang tidak seorang pun boleh bersuara mengkritik kerajaan yang ada. Jika PR sama dengan BN lebih baik sahaja kami menyokong BN yang telah pun berkuasa di Malaysia ini.
Anonymous said…
Makhluk tua tu memang takda guna, tau merosakkan PR je. Aku tengok muka dia pun dah menyampah.
Ibnu Shariff said…
YB,

Saya masih ingat semasa kempen pilihanraya 99 at the height of the reformasi movement.Semasa ceramah di Batu Tiga, Hassan Ali mendabik dada dan berkata : " Ini Hasan Ali, bakal Menteri Besar Selangor ....". Agaknya inilah matlamat perjuangan personal Hassan Ali. Saya tak nampak reason lain yang beliau bertindak sedemikian.Daripada perbincangan selepas PRU2008 dengan BN/UMNO, penyingkiran YB Khalid & YB Saari Sungib dari Dewan Harian PAS Selangor, isu arak yg tidak dibincang dengan kawasan terbabit, menyepi dalam isu kuil S23 dan sekarang isu Selcat, dan lepas ini apa pula agaknya. Sudah seharusnya PAS pusat bertindak cepat demi keutuhan Pakatan Rakyat.Presiden harus berani to 'hire & fire' PJ yang lari dari keputusan muktamar.Presiden jangan sahaja melihat dan setakat memberi nasihat.Kalau tindakan PJ merugikan PAS maka harus diganti.Leaders come & go.Nobody is indispensable.Seperkara lagi ,kemungkinan perkara ini berlaku,apabila yang X-UMNO tidak di tarbiahkan selepas menyertai PAS.Pimpinan pun perlu tarbiah bukan setakat ahli bawahan seperti saya.Bukan begitu YB ?
soul said…
Pemimpin PR ni YB, ghamai lagi yang masih 'mentah' dalam permainan media BN ni... Walaupon drp PR tapi takdak 'PR' langsung bila bercakap ngan media....maklumla baru merasa jadi pemimpin, selama ni dok jadi tukang kritik/tukang bangkang takdak media dok peduli... jadi perangai lama masih ada... takpa slow2 belajar la tu... YB kena ingat masa PAS mula2 pegang Klate dulu pun banyak jugak kenyataan yg keluar drp pemimpin PAS yang senang di'main'kan oleh media... tapi sekarang depa dah belajar dah sikit...

jadi merangkak lah dulu sebelum bertatih...
orang kertas said…
ini la padahnya bila anggota PTD tak mau buang 'baju' pernah dipakai ketika jadi kakitangan kerajaan selepas menadi alh politik. malang yang lebih lagi - ahli politik pakatan rakyat yang menguar2-kan ketelusan dan kesaksamaan. mulut (masa ceramah/kempen) cakap lain, hati (sentiasa) cakap lain. ketika mulut heboh memperkatakan bahawa manusia adalah sama, hati kata - hormat la kat aku!

dalam isu hadiah penyapu dulu, saya segelintir yang tidak keberatan dengan kejadian itu, jika mengenang status mentaliti dan tahap kualiti perkhidmatan kebanyakan kakitangan awam di negara ini. cukup2-lah beretorik dan berkias2 dalam menguruskan masalah. tak ke mana kita pergi kalau asyik berkias2 menegur orang. zaman sekarang adalah zaman tendang bebas secara langsung (direct free kick)
Saya cadangkan Al-Fadhil Tuan Haji YB Khalid Samad supaya meletakkan jawatan sebagai Ydp Kawasan Shah Alam dan keluar dari PAS, masuk PKR sebab Tuan Haji lebih sesuai jadi pimpinan PKR. ajak ustaz Wan Ji skali...
abdullahnga said…
orang PAS memang duk berdoa supaya orang UMNO jadi kucar kacir.

Doa itu barangkali sudah dimakbul Allah.

Sebab itu dalam UMNO jadi gelora, dalam MCA juga bergelora dan dalam MIC turut bergelora.

Dalam PAS juga bergelora juga.

Mungkin kerana langgar perintah Allah iaitu berkejsama dengan DAP yang jelas tolak negara islam.

Wajarlah yang berdoa turut bergelora disamping UMNO, MIC dan MCA bergelora tiada kesudahan.

Oleh itu tidak hairan Dr Hassan Ali tidak selari dengan Khalid Samad.

Mereka ini barangkali berjiwa UMNO sebab itu mereka saling bergaduh untuk menguntungkan UMNO.
Anonymous said…
kepada anonymous September 26, 2009 9:21 AM,
anda mengatakan yb khalid beruk, pada saya anda lah lebih layak digelar beruk kerana cepat sangat melatah, melompat-lompat macam beruk ,jangan-jangan anda ni pencacai umno.
Abu Abdurrahman said…
Kepada mujahid al-jundi, abdullahnga dan mereka-mereka yang serupa.

Getik rasanya bila lihat cara kamu 'berbincang' - bukan matan perbincangan yang diperkatakan, tapi mengutuk dan menyerang pribadi YB Khalid Samad. Bagi Mujahid al-jundi (kunun!)standard apa yang kamu gunakan untuk mengatakan YB tak boleh berada dalam PAS; piawai kamu?

Cara befikir jumud/selari kamu (seperti ketua Pemuda PAS juga) tidak akan menguntungkan Islam dalam jangka panjangnya. Perdekatan yang digunakan YB, insyaAllah, akan membuahkan hasil yang lebih pasti dan berdaya tahan.

PAS Tua Kg. Jawa
Anonymous said…
Apa yang hendak di maklumkan di sini pati PAS/UMNO/PKR ketiga tiga tak layak memerintah.CAKAP TAK SERUPA BIKIN.Pirah lah orang melayu!!!!!
aku said…
kepada Abu Abdurrahman, mengapa bila org minta suruh khalid samad letak jawatan melenting???yang khalid samad suruh hasan ali letak jawatan keluar pas mengapa tak melenting??ini double standard namanya..bila org lain xboleh, kena batang hidung sendiri semua boleh..politik apa ini??
Ahmad said…
nak tergelak pon ada

di PERAK, yg buat CE**** PKR dan DAP

di KEDAH, yg buat CE**** PKR dan DAP juga

sebelum ni org2 PKR sendiri yg kritik EXCO Selangor

kenapa bila Hassan Ali kritik demi kepentingan parti dihentam, PAS pula diperhinakan?

dulu, YB juga ler yg dok pertahankan isu kuil, kenapa sekarang YB tak bantah bila isu kuil ni terhenti? di mana hujah2 YB dulu yg menyokong pembinaan kuil tersebut?

rakyat tak kisah pon kalau PR dikritik secara TERbuka atas nama rakyat, jangan keluar parti dan menyokong BN sudah ler
Anonymous said…
Salaam,

sedih la tengok perpecahan macam ni. orang ni kutuk orang tu sebab tak boleh kena kritik tapi orang ni tu bila kena kritik melenting pulak.

tapi kononnya nak demokrasi macam Amerika.

macam nilah, sejak saya tengok khutbah-khutbah Jumaat di Selangor ni tak lagi mendoakan pemimpin dan Sultan, semakin menjadi2 pulak masalah di Selangor ni.

Minta imam2 di Selangor bacakan balik doa-doa tu dalam khutbah Jumaat!!!
anwar said…
salam sume
entah ape dh jd tetibe balik raye je timbul isu ni.kenapa ye?ape dh xde jln lain nk bertekak or bertelaggah ke selain dr media ni?no kumen sehingga Mr Presiden @ TGNA keluar statement 1st,org2 bawah ni nk tanye skit kt YB yg aku undi ni ade wat solat istikharah dulu ke sblm menghentam ur boss?and Hassan Ali pun same gak, ade ke you all berdua ni solat & minta petunjuk allah untuk decide something like TGNA did?allah knows better...
Anonymous said…
Ini bukan isu PAS, DAP, PKR mahupun Umno. Ini isu perbuatan pegawai-pegawai kerajaan kanan yang hina, yang dihina perbuatan mereka. SELCAT hina perbutan yang tidak betul, yang tak korup, apa masalahnya. Kalau pegawai kerajaan kanan tak dapat ambil penghinaan terhadap kesalahan mereka maka mereka boleh buatlah apa yang betul atau berhenti daripada jawatan mereka. Janganlah sekali-kali salah bila dihantam menangis kepada si Hassan Ali. Tiada siapa boleh hina atau buli anda kecuali anda menghina anda sendiri atas perbuatan yang tak betul.
Anonymous said…
Well done, sir. Our nation lacks of good ethic leader. Most of these representatives are hyprocrite. As a non-malay, I give my respect to you. We do not like to pin-point any wrong doing of the government servants. It takes a courage for you to openly stand up against Hassan.

Syabas!!
Anonymous said…
Tak setuju dengan kenyaataan YB 'Sepatutnya sebagai Parti Islam, PAS adalah parti yang ingin disepakati oleh semua kerana jujurnya, amanahnya, setianya, lurusnya dan telusnya. Parti Islam tidak akan khianat kerana sentiasa boleh diharapkan dan dipercayai. Berpegang kepada janjinya dan bukan jenis cakap lain, buat lain. Malangnya buat masa ini di Selangor, PAS tidak mempunyai imej yang sebegitu. Apabila disebut sahaja ‘lompat’ di Selangor, semua melihat pada PAS. Ini adalah hasil dari tindakan-tindakan ‘one-up manship’ yang telah berlaku selama ini'.

PAS bukan parti seprti itu. Ia kena jujur. Jika salah katakan salah, jka benar katakan benar. Bukan salah tp katakan benar.
Nizal said…
salam..saya adalah penyokong setia PAS. Tetapi sejak mutakhir ini saya melihat parti PAS yang asasnya memperjuangkan ISLAM telah jauh tersasar. Banyak perkara yg kita dpt lihat sbg contoh dan saya tidak mahu sebut di sini kerna sy rasakan kita suma sdh sedia maklum. Dan yg menjadikan tanda tya pd sy dan rakan2 apakah statement yg YB Khalid keluarkan ini tidak menampakkan yg PAS selangor mempunyai 2 team. YB sendiri pun dilihat byk melakukan statement luar. Jadi sya harap PAS khususnya di Selangor haruslah bermuhasabah diri jgn sampai rakyat benci dan menyampah.
Anonymous said…
Melihat pro dan kontra perbincangan dalam isu ini, saya boleh simpulkan bahawa ia adalah berpunca dari sikap cakap tak serupa bikin yang sememangnya dipelopori oleh ahli politik PR.

Kita menyelar YB ni kerana mengkritik kerajaan Selangor secara terbuka, dalam masa yang sama kita pun mengkritik YB ni secara terbuka.

Kepada orang lain, kita mau ketelusan. Tapi bila kita perintah, kita tak mau pula hal-hal dalam kelambu kerajaan diketahui rakyat.

Kepada orang lain, kita mau freedom of speech. Tapi bila orang lain exercise freedom of speech kat kita, kita kutuk dia macam-macam.

Akhirnya semua kembali memakan diri.

Selamat menjadi ahli politik.
Anonymous said…
Saya harap isu-isu seperti ini tidak perlu dipanjangkan lagi diblog-blog terbuka seperti ini. Pimpinan PR samada diperingkat negeri dan Pusat kena duduk semeja bincang dan tangani semua masalah secara jujur dan berhemah. Menegur/mengkritik kawan secara terbuka seperti kenyataan media spt kenyataan Dato PJ PAS Selangor dan juga diblog-blog spt blog YB sama seperti memberi peluru kepada musuh. Ingat PRU13 dah hampir, kita masih lagi dilihat bercakaran sesama sendiri.
Anonymous said…
salam...saudara sume. jgnla kita bertelingkah psl isu SELCAT ni. Selesaikan lah dengan bijaksana dan jgn sampai anda bermusuhan. Sebagai penyokong PAS saya sedih. Tidak elok pada Parti PAS.Pd sy yg penting diharap agar YB Khalid dan DHA tidak simpan dendam antara kamu berdua. Setahu sy YB Khalid mmg dr dulu tidak sependapat dgn DHA. Kenapa begini? Kamu berdua didalam satu Parti. Apa salahnye untuk meredakan pertelingkahan ini anda berdua berjumpa bersua muka dan bertukar pendapat sebelum mengeluarkan kenyataan di media. Lebih baik lagi kalu anda terus solat berjemaah bersama-sama. Harapan sy agar jadilah seorang pemimpin yang disegani dan bukan bertindak seperti orang yg tidak beriman dalam membuat sesuatu tindakan. Kerana orang bukan islam sentiasa memerhatikan tindakan anda. Saudara berdua tunjukkanlah kepada mereka bahawa walaupun berbeza pendapat tetapi saudara tetap saling hormat-menghormati antara satu sama lain. WASSALAM
rmard said…
saya nak YB Khalid baca semua komen2 ini dan buat satu posting baru bagi menjawab komen2 yang ada ini..pelbagai persoalan ditimbulkan di sini dan persoalan2 ini memerlukan jawapan dari YB.
Malaysian said…
[E3] RPK Speaks His Mind - Pengalaman Semasa Dalam Kurungan ISA Pertama
Latest Raja Petra Video With Bahasa Translation @ GoMalaysian.Blogspot.Com
Video Terbaru Raja Petra Hanya @ GoMalaysian.Blogspot.Com

Untuk Video Yang Lepas
[E1] RPK Speaks His Mind - Surat Sumpah Altantuya
http://gomalaysian.blogspot.com/2009/09/rpk-speaks-his-mind-altantuya-statutory.html

[E2] RPK Speaks His Mind - Menghina Islam? Tolonglah!
http://gomalaysian.blogspot.com/2009/09/episod-2-rpk-speaks-his-mind-menghina.html
Ibnu Ali said…
Assalamualaikum

Ada yang positif. Cuma kenyaataan ni boleh ditimbangkan agar Khalid Samad dipecat PAS.

Ana rasa enta bermasalah kalau duduk dalam jemaah. Kalau ada rahsia2 jemaah habis semua dipecahkan.

Wallahua'lam
Anonymous said…
Teguran YB Dr Hassan setelah dipersetujui oleh sbhg exco PAS & ADUN (mengikut sms yang boleh dipercayai..) ada benarnya cuma perlu disalurkan melalui mesyuarat PR bukan kenyataan Akhbar yang boleh dimanipulasikan.. Begitu juga pandangan YB juga betul cuma sepatutnya lebih beretika/adab dalam berjemaah melalui forum dalaman - mesyuarat PAS tadi buka tulisan melalui blog yang tiada siapa yang dapat mengeditnya..
umair said…
saya sokong YB Khalid samad di pecat dr PAS.
akhlak tak sesuai duduk dlm jamaah.
mcm abang dia sendiri kata yg Khalid samad lebih sesuai dlm UMNO...dia hanya bertopengkan PAS!
Anonymous said…
Khir Toyo adalah orang melayu yang beragama Islam. Dia menjadi pimpinan parti melayu, UMNO. kalau berlaku penyelewengan beratus-ratus duit rakyat yang melibatkan beliau pun, dia tetap melayu beragama islam.

“Kalau dipertahankan selcat yang sedia ada, sudah pasti akan banyak penyelewengan Khir Toyo akan terbongkar. Sudah pasti, selepas ini UMNO akan luput.

“UMNO ini adalah parti Melayu. Dalam apa juga keadaan pun, UMNO perlu diselamatkan. Adapun DAP, walaupun tidak ada penyelewengan, tetapi dia tetap parti cina.

”justeru, Khir Toyo perlu dipertahankan. Kalau dia dah teruk kena ’hentak’ dalam siasatan Selcat menerusi pendedahan para pegawai-pegawai daerah, maka menyelamatkan dia adalah penting. Hidup melayu !!

Lagi: http://g-82.blogspot.com/2009/09/selamatkan-khir-toyo.html
hairan bin ajaib said…
Rata2 bila jumpa ahli PAS Selangor, semua tak puas hati dgn hasan ali, tapi disini ramai pulak yg tak duk backing mamat tu... Sampai UMNO Selangor pun backing dia? Hai hebat benar!
Anonymous said…
hairan bin ajaib

betul apa yg kamu sebut, rata2 ahli pas di cawangan saya pun macam itu,hampir semua dah meluat dgn hassan ali dgn ketua penerangan roslan tu tapi kat sini ada pulak geng balaci dia,emm org yg sama kot atau org umno.

yg kami tahu ramai ydp di selangor ni dah termakan atau terpaksa menyokong hassan ali sebab takut kena sisih nanti.
Anonymous said…
macam-macam
Rakyat Malaysia said…
Dear YB Khalid,

Thank You once again for being an MP for all Malaysians and being a thinking MP, the very opposite of that sorry excuse for an Exco and so called PAS leader, Dr Hasan.

I think before we go any further we have to get some facts straight.

1) Right after the last G.E, Khir Toyo offered to form a state govt together with PAS, WITH DR HASAN AS THE M.B. We all know what happened later.

2) Dr. Hasan with his overzealous attempt on the alcohol issue, even side step the powers of H.R.M the Sultan of Selangor.He received a royal rebuke later.

3)The downfall of the last state govt is a result of corruption and racism, the very attributes displayed by Dr. Hasan and his supporters, not because of shaming incompetent civil servants. If the previous govt does even half of what SELCAT is doing, they would not lose so badly.

3) Dr. Hasan is trying to link Selcat transparency effort with race, just like what UMNO is doing. Well, our civil service have an unhealthy race ratio, so unfortunately, it might seems one race is targeted.

4) SELCAT also praised one particular D.O. (A Malay D.O., FOR ALL YOU RACIST OUT THERE, who can't see beyond race) for good record keeping and job well done, but was conveniently ignored by UMNO AND Dr. Hasan.

5) Ciggaratte (Rokok) even caused more harm tan alcohol, (with their second hand smoke)but Dr. Hasan issue no call to ban them. Maybe that has to do with plenty of smokers among PAS and UMNO members and also MEN in general.

6) Even Tun Mahathir does not want him.

7) Most tellingly if you read todays papers, DR. Hasan would NOT be punished by PAS leadership, according to the PAS deputy president. So now we all know that the PAS top leadership such as the President, his side kick deputy are racist and what Malays call "cakap tak serupa bikin". This are the same people who claim to represents an Islamist Party and devout Muslims. Maybe they shuold get more lessons from the revered "Tok Guru" more often in Kelantan.

So with the above, we all know what Selangor PAS is all about, terms use on them such as unreliable is really being very polite. Why else would they support a closet UMNO member and a known religious chauvinist and racist, if not for politiocal expediency.

IF PAS leadership is serious, they should immediately sack Dr. Hasan, not because he openly critizised SELCAT, but being an opponent of good governance, good race relations and most importantly, using the rakyat to satisfy his own ambitions to be M.B.

Y.B. if you and some of your like minded PAS MP and assemblyman wish to leave PAS, many including myself would support your decision as this party has no place for progressive minded members such as yourself. From the President downwards with the exception of a few such as Tok Guru and yourself seem to be racist and chauvinist and their dream remains how to work with UMNO and form an all MALAY govt, one way or another.
Dear YB, you have more than proven to be an inclusive and good Muslim MP. Your barely half term in office had done more to promote Islam than all this jokers can put together in decades.

You have shown promoting Islam is more that shouting slogans and banning this and that.

SELAMATKAN RAKYAT, SELAMATKAN PAKATAN, SINGKIRKAN HASAN.

PROTECT THE PEOPLE, PROTECT PAKATAN, PURGE HASAN.
ninGrat said…
salam YB.
sekadar nak memberi peringatan kepada YB Hasan Ali dan YB Khalid Samad..kami org bawahan sedang memerhati gerak kerja dan gerak `mulut` YB2 dari PAS..tolonglah jangan buat sesuatu yang orang lain dan kami sendiri meluat dengan PAS..
Gerak kerja kami ada di semua peringkat sama ada jabatan2 kerajaan, swasta dan sebagainya..tolonglah jangan hampakan harapan kami yang mahu melihat PR kekal memegang tampuk pemerintahan di Selangor..
Kami sedang berusaha membantu YB2 PAS dari bawah...
tajuddin pas selangor said…
asm.tahniah YB...teruskan...jadilah spt Khalid al Walid yg tidak takut pd siapa pun kecuali Allah. Apabila saya mengkaji cara hidup wali keramat Tok Kenali al Kelantani, beliau mempunyai ciri2 ini "kejujuran dan keikhlasan perjuangan Islam" sehingga layaklah beliau dikasihi Allah swt.

Saya sbg anggota pas selangor, saya ingin tegaskan pas bukan spt umno..mungkin hassan baru join pas sejak 98 so dia tak tau..pas digerakkan dari bawah dan byk kali, even presiden pun ahli berani berhujah! harus diingati,pas adalah milik ahli2 dan rakyat umumnya yg menyokong pembaruan politik dan bukan milik presiden, pesuruh jaya dll yg mungkin menyokong beliau sepenuhnya kerana yg dilantik pun budaya yes-men.

sbg org muda dan benci sangat pd umno, saya sarankan pd mana2 pemimpin2 pas baik dari atas hingga ke bawah, masuklah umno beramai2..kami tak hairan dgn pemergian kamu..kami tetap akan berjuang walau tinggal sorang diri.

unsur sabotaj pas/pr ini tidak boleh dibiarkan..presiden pas dan ajk tertinggi perlu melaksanakan amanah ahli2 yg di"pinjam"kan sementara pd mereka.else saya sendiri akan persoal tuan2 sekalian di Akhirat nanti.

sng org muda, saya tak rela pas dipermainkan oleh org2 yg bernafsu tinggi dan berakal rendah krn perjuangan hanyalah utk "mencari bumi dan segala isinya" krn akhirnya mulut2 mereka dan kita akan disumbat tanah jua..insaflah, pemimpin2 kita pun ramai dah beruban rambutnya...
If PAS is unable to rein in this wild horse, Hasan Ali, I will make sure that all my family members and friends who supported PAS in the last GE to refrain from voting for your party.
Hasan is behaving like a mad man and your party leadership is condoning his actions.
Nasaruddin is with him, it seems.
Why are these fellows talking like UMNO wannabees. Why can't they just join UMNO and save Pakatan.
Anonymous said…
poyo btui en.tajuddin...jgn ingat hg masuk PAS lama hg lenih paham prjuangan PAS sampai nk hentam Dato Hassan. kenapa YB Khalid tak boleh nak terima teguran @ pendapat secaara terbuka? T.Guru Haji Hadi dan Tuan Guru Nik Aziz menyatakan pendapat masing2& berbeza pendapat melalui media brkaitan prbincangan dgn UMNO.smpai perlu di tegur dato mustapha.. knp x hentam diorang berdua (tok -tok guru ni) cukup2? kdulu pemimpin2 @ ahli pAS x prnah suka2 nak hentam ahli sendiri wpun berbeza pndpat. tapi sejak menang pilihanraya, semakin bongkak & riak pula jadinye.dulu, kutuk umno sb kenakan tindakan pada ahli sendiri yg berbeza pndpat,tp skrg diri sndiri pula yg buat camtu. & yg bila geram lagi, org2 PAS ni ingat diorang lebih alim dr org lain..islam ajar camtu ke?
mut said…
Sebenarnya kalaulah PAS jadi 2 team pun tak salah, kerana masih dalam PAS.

Yang menjadi masalahnya apabila 1 team tu bunyinya macam team yang menjadi persaingan politik bersama, iaitu UMNO.

Dalam hal SELCAT saya masih tak faham kenapa perbuatan kakitangan kerajaan itu hendak dipertahankan, sedangkan rata-rata kita tahu, jabatan-jabatan kerajaan ini menjadi kuda tunggangan UMNO. Buat apa nak berselindung lagi? Kalau nak naik pangkat kena ikut telunjuk UMNO. Dan kalau dah kena tanya, jawablah ini arahan politik dari UMNO.

Kalau dah semua member keterangan sepertimana yang berlaku, tak timbul isu malu kerana malu itu sepatutnya datang dari ahli-ahli UMNO yang terlibat dalam mengeluarkan arahan itu!
Anonymous said…
hampa ni bila org kritik PR, hampa kata nak masuk UMNO. hasan kritik benda betul demi menjamin ketelusan dan kecekapan selcat. lgpun ADUN dlm selcat bukannya tahu pasal pengurusan pegawai kerajaan, mrk tu ahli politik, buat kerja politik sudahlah. cadangan hasan agar ajk selcat dianggotai BERSAMA oleh pihak pakar spt hakim, pengamal undang2, bekas pegawai kerajaan dsbgnya krn mereka ini berautogriti drpd ahli politik yg banyak meNIPULASIkan pelbgai prkara. Hasan cadang buatlah secara tertutup agar menjaga imej dan maruah pegawai (yg belum dibuktikan salah) kerajaan. kritikan ini utk penambahbaikan. teguran terbuka pula untuk ketelusan dan keterbukaan minda exco yg bodoh2 tu. mrk jalankan selcat secara terbuka tapi bila org tegur selcat mesti tegur tertutup (klau dah bodoh jgnlah bodohkan orang lain pulak) aku tengok hampa ni lg jahat dan bangang dari umno.
Shaqbal said…
Saya bersetuju dengan tulisan YB Khalid.. saya baca banyak komen yang menyokong perbuatan Dr Hassan Ali.. bagi saya mereka tu adalah pencacai-pencacai UMNO.. Tahniah Dr hassan kerana berjaya mencari bahan kempen untuk UMNO gunakan di Bagan Pinang. Saya sejak dari dulu lagi tidak gemar dengan Dato hassan Ali kerana lagak & protokol nak bertemu dengannya tak seperti orang Pakatan.. Dr Hassan Ali lebih UMNO dari UMNO!!!..

Sikap beliau membuat perjumpaan tertutup dengan UMNO selepas PRU12 amatlah dikesali.. saya tidak mempercayainya lagi.. beliau topeng PAS tapi hati UMNO!! gilakan kuasa!!!!

Maaf terkasar bahasa.. saya memang geram dengan tindak tanduk Dr Hassan Ali.. lebih baik beiau jadi motivator dari jadi Ahli politik!!!
Anonymous said…
salam,YB.

Terima kasih Yb comment yang mantap.
Apa hebat sangat Dato Hassan Ali...
cakap sahajee pandai tapi kerja macam tupai ... kerana itu lah mengapa UMNO Selangor , Dato Noh Umar Sokong dia,,,, dlm isu Selcat... kami dah lama kecewa dengan anak pak Ali Ni.. semasa dia jadi Adun Sg Burung lagi... takdir Allah Swt Praya kedua dia kalah... sbb pandai cakap aje,,,
Jika saya.. pecat ajee dari Pas.... sbb dia bercita cita nak jadi MB Pas UMno selangor ptama...sbb toyo dan noh sokong , nanti menghuru hara kan jemaah pas selangor... .jika di lihat cara hidup dato Hassan dan keluarga bukan nak Islam sangat masih style UMno lagi... ikut cara Tuan Guru Nik Aziz ... hidup sederhana...baru cakap serupa bikin ... jadi jika Dato Hassan tak blh ikut.... keluar aje...Pas masuk UMnO ... berkelahi projek besar besar dengan puak toyo dan penyampun...umno..
Saya di fahamkan Tan Sri Abd Khalid Ibrahim ada bagi tjawab kaw adun angkat ....Jeram ... tapi apa pun tak ada di buat ... dok saya dapat tahu ... dia ashik menlayan orang uMNo masuk pas di kselangor utk dapat projek... mgamuk bila MB tan Sri Reject....puak menburuk buruk TaN SRi MB ...depan Dato Hassan Ali ... dengan Tujuan bila Dato Hassan Ali Jadi MB Pas UMNo Selangor dptlah mereka projek... ini pejuangan Islam di bawa oleh Pas keee atau Hassan Ali.. POORAh... buat selidik lapuran ni benar atau tidak...kerana mereka menkatakan Hassan ALI musang berbulu ayam atau gunting dlm lipatan ada juga kebenarannnya... bertindak sebelum terlambat////takbir
Anonymous said…
Salam Eid Fitri YB...

Saya suka tulisan YB..jelas...

Saya bukan ingin memecah belahkan PAS, cuma saya nampak YB Dr Hassan agak pelik...

Setiap kali Dekat2 dgn Pilihan raya kecil, ada2 jer isu dia wat kuar...

Masa Pilihan raya kat Penang lu, isu arak...sekrang isu SELCAT lak...

Seolah2 SELCAT ni macam SPRM lak..zalim dan suka buli...

Azmin Ali, Mak CIk Haniza, Saari Sungib, Teng dan 2 orang BN lagi ni seolah2 macam pegawai penyiasat yang zalim....

Mgkn sebab ada Saari Sungib kot kat situ, tu yang Dr Hasan bising sangat....Dengkinya dia dekat Pak Abu...kesian lak kat beliau...

Apapun, untuk pengetahuan YB...memang pejuang2 pAS di IPT pun di ajar tidak ikhlas apabila berada di dalam pakatan di IPT...sy pernah alami pengalaman begini dulu2...

time nak PRK, bukan main ajak kita bekerjasama, dah menang, senang2 jer tendang kita dan fitnah macam dekat kita...

Didikan tak baik bermula di kalangan pelapis lagi YB..

(Terminatorzz Tioghua)
saye said…
dulu takde kuasa. perjuangan kerana nak bela Islam. kalau ada perbezaan pendapat boleh berlapang dada pasal tyjyan sama
sekarang tuhan dah bagi kuasa sket je. so segala tindakan/ perkataan adalah supaya kuasa tak jatuh. pasal tu bila ada yang tak sebulu kena condemt gila2
Anonymous said…
YB,pls inform your top leaders Hasan is starting to talk nonsense about malay rights have been threatened and he was only defending malay rights so forth becoming a hero.This old trick had been used by Umno before pls don't recycle it bcos it's a sickening fantasied rhetoric to score points by brainless politicians.Hasan will not be able to defend his seat next time for sure,and Umno (not Dap,Pkr) candidate will win.Ask him to jump over to Umno now,at least Pas stands a chance to win it back next election.
Anonymous said…
I am VERY DISAPPOINTED in PAS. It seems to be no different from UMNO.
Hasan Ali is behaving like an UMNO ultra. I thought maybe it is just him, and that maybe the rest of PAS is nbot like him. But then the top leaders of PAS supports Hasan Ali's actions. I don't know why the leaders of PAS cannot see that this man is an UMNO torjan horse. The only explanation could be that they are also in collusion with UMNO. Maybe they want to take over Nik Aziz 's position and then get married with UMNO again once Nik Aziz is out of the way. What other conclusion can I draw? It seems like PAS is not trustworthy as a partner.
Anonymous said…
Alamak YB!
nak belit lagi ke? tak abis abis la YB ni..

Hassan Ali kritik SELCAT YB kata media arus perdana memperbesarkannya..lepas tu tuduh pulak kerajaan BN yg lepas buli pegawai kerajaan..ambik duit abiskan RM500k dlm tempoh 2 bulan..ada bukti ka??

asyik asyik tuduh & tembak sebarangan..bagi lah bukti YB..

YB, harap jangan main tuduh tuduh YB..nanti makan diri..

SELCAT ni sememangnya adalah utk menghancurkan melayu..

Kenapa? tak percaya ke?..kau orang tengok lah nanti..satu demi satu orang orang melayu dlm kerajaan yg tak sokong PR (sebabnya mereka mereka ini tak setuju atas polisi polisi yg mengarut) akan di SELCAT kan..

kalau kauorg tak percayakan aku..boleh tanya dgn si Xavier tu..nak ubah polisi duit kerajaan..mcm duit mak bapak dia pulak..

ooohhh yer YB..nak tanya sikit..tahun ni YB buat korban lembu ke? mana tahukan YB nak sembelih kambing ke..sebab lembukan sensitif..

siar komen ni YB jgn tak siar pulak..
Anonymous said…
kepada semua...

sy rasa ini cuma game politik yg dimainkan..supaya sokongan kepada PR semakin kukuh...jgn dirisaukan perbalahan dalaman...biasalah..letak cili dlm mknan baru la rasa pedas dia..
chong said…
Bernas and tulus, percakapan YB.

however i think PAS will go down if continue to let this moron running amok without punishment.

it will only give malaysian the impression that PAS & UMNO are no different. it scares the none malay. and it scares the malay too as PAS is always perceived as radical in Religious issue.

take care.
tajuddin pas selangor said…
asm. penyokong2 pas dan Pr rata2nya bijak...sbb itu mereka menolak umno...mungkin hassan ali dpt melantik kroni2 menjadi ajk kawasan pas selangor tp ingat, selangor bukanlah negeri pas..ultimately rakyat selangor akan judge mereka...sejak zaman reformasi, kita buleh lihat hassan cuma tau play safe..masa riuh rendah org dikejar fru sept98, dia belum join lagi tp hanyalah lepas ribut reda barulah join pas...hatta sekarang, cuba tengok statistik beliau hadir protes rakyat.berapa kali beliau turun bersama rakyat baik dlm protes2 awal reformasi dulu,protes minyak, bersih dan terakhir bantah ISA..hampir tiada...mungkin dia tidak berani krn nak jaga hati kawan2 dlm umno...

i hv only this to say to hassan..pls kuncu2 tell him..mari berlawan dgn org pas secara anak jantan..kalu minat pd keris, hari ni juga kamu dan kuncu2 yg lain bule join umno..nati kami org2 muda dlm pas akan sumpit kamu terutama dgn doa kpd Allah swt.contohilah tok guru Nik Abd Aziz..kenapa beliau digeruni dan disegani kawan dan lawan? org2 bukan islam pun sudah mula menganggap spt bapa sendiri krn beliau ikhlas dlm perjuangan dan berani...

kpd org2 pas, kuatkan perpaduan..jgn takut krn pas ini Tuan yg menjaganya adalah Allah jua sbb kita berjuang utk tegakkan islam....sapa2 yg melawan arus,tunggulah dibaham buaya satu hari nanti...ingat, semua di langit dan dibumi adalah tentera Allah..manusia tersangatlah lemah dan kerdil...

pd yg tersasar, buang yg keruh ambil yg jernih.kata org tua2, sesat di hujung jalan kita kembali semula ke pangkal...tiada yg terlambat selagi ruh masih ada dlm badan kita....
Anonymous said…
Secara prinsip aku tak sesuai komen kerana aku tak tahu banyak pasal perkara ini, namun dari komen-komen pembaca, jika aku jadi DR. Hassan Ali, maka aku akan muhasabah diri dan memikirkan kembali kedudukan aku dalam PAS kerana nampaknya ramai yang tidak suka aku berada dalam PAS. Namun jika aku keluar dari PAS, siapa pulak yang akan jadi Pesuruhjaya PAS Selangor, tentu sekali Khalid Samad. Itu pasal mungkin dia beria-ia kritik aku agar aku keluar dari PAS dan dia boleh ambil jawatan aku. Khalid Samad memang berjiwa pembangkang tulen. Syabas aku ucapkan.
Ali Karim said…
YB, jangan peduli cakap cakap 'Anonymous' ni semua. Buat bising dari belakang.

Apa yang YB cakap memang masuk akal untuk orang yang ada akal.

Hassan Ali nak bodek, gila pangkat, musuh dalam selimut, muka 10 sen dsb. Dia nak naikkan posisi Malaysia dari tangga 47 ke 20 Kes Rasuah untuk tahun 2010.
Anonymous said…
aku klu hasan ali jd Pj pas selangor lg pas ni aku xkan undi pas lg smp bila2... cam gampang. dulu ms jd adun tempat aku haram satu benda pun x jalan.
aku sokong khalid samad... jgn takut YB teruskan perjuangan sy sentiasa menyokong
zamstenet said…
Assalamualiakum YB..
Izinkan saya menyampaikan komen di sini.
Saya sebenarnya bknlah ahli bagi mana2 parti politik. Saya masih belum terbuka untuk menerima mana2 parti politik. Saya ingin menilai pemimpin2 dlm setip parti politik di negara kita. Buat masa ini saya lebih memihak kpd PR memandangkan BN tidak lagi boleh dipercayai dan dipenuhi oleh pemimpin yg tamak kuasa, mengaut kekayaan negara utk kaum keluarga dan kroni shj.
Sejak akhir2 ini terdpt beberapa pemimpin didlm PR mula menyuarakan pendapat secara terbuka kpd media arus perdana. Saya tidak bersetuju dgn tindakan ini krn telah diketahui umum media arus perdana ini hanya tahu memanipulasikan keadaan yg boleh memberikan kredit kpd BN. Ini juga menyebabkan rakyat mulai sangsi terhadap kerajaan negeri yg ditadbir oleh PR dan juga perpaduan didlm Pakatan PR itu sendiri dilihat rapuh dan tiada kesepakatan.
Apakah matlamat utama Pakatan PR yang sebenarnya? Bukankah matlamat utamanya adalah untuk menumbangkan kerajaan zalim BN dan menegakkan keadilan dan mengembalikan hak rakyat.
Bukankah Rasulullah s.a.w sendiri berdakwah terhadap kaumnya mengambil masa yg lama dan menghadapi tentangan hebat dr kaum musyrikin.
Begitu juga dinegara kita yg berbilang kaum dan agama. Apa yg penting tumbangkan pemerintahan BN dan selepas itu dakwah secara berhemah dan penuh bijaksana. Dakwah tidak boleh dibuat secara paksa dan keras. Sikap bertoleransi itu juga adalah dituntut oleh islam dan masyarakat bukan Islam akan memandang Islam itu agama yg mulia tidak membebankan dan memelihara hak agama,bangsa dan budaya masyarakat bkn islam.
Dalm hal kes ini dan juga kes pemindahan kuil Hindu baru2 ini, secara peribadi saya menyokong tindakan YB yg bijaksana dan berhemah.
Saya amat menghormati kepimpinan Tok Guru Nik Aziz selepas saya menilai kepimpinannya selama ini. Dahulu saya tidak suka ngan PAS krn telah dibesarkan didlm keluarga yg amat kental dan taksubnya kpd BN.
Tidak tahulah bagaimana nanti masih adakah pemimpin seperti Tok Guru Nik Aziz yg dikasihi didalm PAS.
Adakah dimasa akan dtg rakyat melihat PAS masih relevan untuk memerintah Negara/Negeri sekiranya ada pemimpin yg tidak boleh bekerjasama mengeratkan perpaduan didalm PR dan mengambil tindakan sendiri yg merugikan kpd PAS dan PR khasnya.
Saya minta maaf sekiranya tulisan saya ini tidak disenangi oleh pembaca sekalian dan ini hanyalah pendapat saya yg tidak berpelajaran tinggi...
Anonymous said…
alhamdulillah.

Semua kita sudah matang insyaALLah.
kita berdepan dengan suasana tinggalan jahiliyah yang memerlukan kesabaran, ketenangan, doa yg berterusan, pengharapan yang berkekalan terhadap rahmat dan bantuan ALLah.

Kita sudah matang.

Dato Hasan Ali OK.
YB khalid Samad juga OK

Di sana fikrah DAP kita tau di mana pada segi bandingannya dengan risalah dariALLah SWT.

Kita rujuk perjanjian Hudaibiyah bagaimana ia perlu dihormati.

Kita rujuk roh risalah asas pegangan pejuang Islam - apakah yang kurang yang kita jauh darinya?

YB Khalid OK
YB Hasan juga OK

yang tak ok ialah suasana keliling kita yang emerlukan pengisian yang berterusan


hamba Alllah

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Video Parlimen: Melayu, Songkok dan Biadab?

Banyak yang telah diperkatakan berkenaan respon saya terhadap Pasir Salak di Parlimen awal minggu ini. Saya sertakan disini video perbalahan tersebut.



Dia mencarut dan mempermainkan nama keluarga Seputeh dan apabila ditegur terus berdegil. Kemudian dia terus mengejek Batu Kawan yang turut menegurnya. Sikap degil Pasir Salak mempertahankan akhlak buruk diri sendiri terpaksa saya hadapi dengan kata-kata keras sebegitu dan malangnya dibela pula oleh Speaker.

Harap saksikan dan nilai sendiri videonya secara keseluruhan dan jangan dirujuk satu lagi versi yang telah disunting melalui Blog BNBBC. Sudahlah akhlak tidak seberapa, cuba menipu pula?



WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Penjelasan atas Fitnah yang Disebar Kononnya Ahli Parlimen Shah Alam, YBKS 'Sembah Ayam'

1. PAS untuk sekian kali sudah bertukar menjadi parti fitnah dan maki hamun. Tiada selain memunafikkan, mengkafirkan atau dituduhnya syirik kepada orang lain termasuklah dalam gambar saat akhir video CNY yang dibuat DAP.



2. Perlu faham bahawa mengikut bahasa Cina, perkataan Na (itu) Ji (Ayam) yang kebetulan bunyinya sama macam Najib.

3. Video tersebut adalah berkaitan Kisah Ayam itu (Na Ji) yang jahat dan selalu merugikan tuannya.

4. Tuannya serah ayam itu kepada YB Teresa kerana sudah tidak mampu lagi membela ayam itu. Tiba-tiba semasa menerima ayam itu, ia terlepas lari, mereka semua mengejarnya dan berjaya ditangkapnya semula.

5. YBKS telah memasukkan ayam itu (na ji) dalam sangkar (penjara) dan ucap Selamat Tahun Baharu Cina.

6. Photo terakhir itu menunjukkan mereka semua mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina pada Na Ji yang sudah berada dlm sangkar (penjara).


7. Tiada upacara atau scene sembahan di situ. Gong Xi Faa Chai yang disebut bukanlah penyembahan.

Seronokkah buat dan se…