Sunday, August 30, 2009

Kepala Lembu PAS?

Saya diberitahu ada pihak yang menyatakan bahawa Ibrahim dan Mahyudin, dua watak utama demo kepala lembu tempohari telah mengaku diri mereka sebagai ahli/penyokong PAS. Oleh itu ada yang bertanya kepada saya samada ianya benar.

Maka saya pun menjawab, “biasalah, pada masa ini siapa sanggup mengaku dirinya ahli UMNO?”

Saya berikan contoh seperti penyokong Manchester United. Kalau datang ke Malaysia dan dibelasah teruk hingga 7 – 0, semua penyokong MU Malaysia tidak akan mengaku menyokong (kecualilah MU tok tok) dan akan mengaku dirinya penyokong setia pasukan bola sepak Malaysia! Betul tak?

Maaf ya penyokong MU, sekadar contoh sahaja... Tapi dengar-dengar khabar mereka menang semalam.

Maka jika kita kembali kepada kisah mereka berdua ini, jika benar mereka ini ahli PAS, maka wajar mereka ini disingkirkan atas sebab tindakan mereka yang BERCANGGAH dengan ajaran Islam. Tindakan mereka menjatuhkan imej Islam yang tidak selari dengan prinsip parti Islam.

Tetapi saya yakin mereka BUKAN ahli PAS. Ini kerana sudah lebih 10 tahun saya menjadi YDP PAS Shah Alam dan tidak pernah saya lihat muka kedua-dua penganjur demo ini. Lagipun tiada ahli PAS yang akan sanggup menukarkan kalimah ‘Takbir’ kepada ‘Take Beer’ seperti yang dilaugkan oleh golongan ini.

Mereka mengecam pimpinan PR tanpa menyentuh sedikit pun pimpinan UMNO. Walhal rata-rata semua tahu bahawa perkara ini berpunca dari kelemahan pentadbiran kerajan Negeri warisan UMNO/BN yang terdahulu. Mereka juga dilaporkan telah bertemu dengan Noh Omar...!

Hmmmmmm.......begitulah perangai UMNO dulu kini dan selamanya. Baling batu, sorok tangan.



WaLlahu ‘Alam
KHALID SAMAD

81 comments:

Anonymous said...

Tindakan mempersendakan kepala binatang adalah bertentangan dengan Islam. Saya malu ada orang Islam berkopiah, bulan puasa seperti ini, memijak kepala lembu yang tidak berdosa itu. Kalau penganjur seorang yang rasional, kalaupun ada orang yang membawa demonstrasi itu dgn kepala lembu, dia perlu tegaskan supaya tindakan itu dihalang.

Kenapa kecoh dengan pembinaan kuil di sesyen 23? Kenapa tak kecoh pembinaan kuil di pantai dalam yang 90%nya adalah orang melayu dan cina? India berapa kerat sangat? Kenapa kuil berhampiran Midvalley itu semakin cantik dan besar sedangkan yang datang beberapa buah kereta sahaja?.

Isu picisan ini tidak akan kemana. Kalau pun tidak setuju, ada saluran untuk membantah. Manusia yang memerintah pun manusia biasa. Mungkin tersilap dalam membuat pertimbangan. Konsep Amar maa'ruf nahi mungkar kena ada dalam pentadbiran negara.

Saya kutuk sekeras-kerasnya tindakan mempermainkan kepala lembu yang dilakukan oleh penduduk yang bertopengkan Islam. Tidakkah mereka rasional? Saya yakin lembu itu lebih mulia daripada manusia kerana dialah makhluk Allah yang taat dan tidak berdosa. Sedang manusialah, makhluk berakal tetapi melumuri wajah mereka dengan taik lembu dosa kerana mencampur adukkan Islam dan asabiyyah. - Am, USA.

anaklangkawi said...

Salam YB..
Dalam pada YB tulis blog ni mungkin YB tak tahu yg terdapat mereka2 yg dtg protest ni bukan saja org UMNO, tapi malah org PKR & PAS..
jadi jgnlah dok terjah tuduh org sebarangan.. yg penting mereka2 ni org ISLAM YB.. ORg Islam.. iaitu seagama dgn kamu..

Kalau YB & MB YB dgr rintihan mereka saya tak rasa ini berlaku..

*Mahyuddin Manap, kini ahli PKR Wangsa Maju

*Naib Pengerusi, Ibrahim Sabri adalah penyokong Anwar Ibrahim ...

*ahli PAS (yg baca doa) dipanggil orang sebagai Amin

Bukan nak dedahkn mereka tapi dgrlah rintihan mereka drpd tuduhan sebarangan di bulan mulia

Wali Dari Kota Mekah said...

Anonymous di atas berkata: "Kenapa kecoh dengan pembinaan kuil di sesyen 23? Kenapa tak kecoh pembinaan kuil di pantai dalam yang 90%nya adalah orang melayu dan cina? India berapa kerat sangat? Kenapa kuil berhampiran Midvalley itu semakin cantik dan besar sedangkan yang datang beberapa buah kereta sahaja?"

Inilah dia keindahan kepelbagaian budaya di Malaysia. Tak kira kuil cantik, masjid cantik, atau tokong cantik, kita raikan kepelbagaian dan keindahan yang telah Tuhan ciptakan.

Apa salahnya ada kuil dekat perumahan orang Islam? Dan apa salahnya ada surau/masjid di kawasan perumahan orang bukan Islam? Kalau orang bukan Muslim boleh terima surau berhampiran rumah mereka, kenapa orang Islam tidak boleh terima kuil berhampiran rumah mereka? Kenapa mahu kita pecah-pecahkan umat manusia ikut bangsa atau agama?

Apakah agama lain dilihat sebagai jijik pada kita? Apakah ada persaingan di antara agama-agama yang berbeza? Tidakkah Tuhan Yang Maha Satu mencipta semua agama yang wujud agar ianya mengajar kebaikan dan menimbulkan rasa keimanan dan rasa sayang di hati yang sama tidak kira sembahyangnya cara Muslim atau bukan Muslim? Bukankah ianya semua menimbulkan kesedaran akan kewujudan Maha Esa Yang Satu, tidak kira cara kita beribadat?


Fikir-fikirkanlah, gunakan akal... jangan terlalu terikut-ikut perasan keangkuhan atau ketuanan agama sendiri saja. Bersatulah sebagai umat manusia tidak kira warna kulit atau kepercayaan. Inilah kehendak Yang Maha Mulia Dan Bijaksana.

Razip@Machang said...

Sokong dengan YB Khalid!!

Baca baik baik apa yg YB Khalid cakap sebelum nak bagi ulasan.

Takdenya orang PAS berbuat seperti 50 org yg berdemo tu..... sebab itu TIDAK ISLAM!

nizamtoha said...

terlondehlah sifat rasist

tertanggallah seluar dalam UMNo

siap!

Rakyat akan sembelih UMNO di PRU13.

Hilmi said...

@anaklangkawi

Bukankah YB Khalid sudah membuat pengumuman sebelum ni bahawa perjumpaan akan dibuat selepas PRK Permatang Pasir dengan masyarakat setempat, jikalau benar pun ingin berdemo, tunggulah selepas perjumpaan tersebut, tapi ini tidak.

Sila baca posting2 kat blog ini secara menyeluruh.

Anonymous said...

anaklangkawi,
rintihan apa kebendanya bila dah sampai menghina ugama org lain,
Allah tak suruh wat camtu.

sahar said...

apela anaklangkawi ni.. sungguh2 nak kata ".. yg penting mereka2 ni org ISLAM YB.. ORg Islam.. iaitu seagama dgn kamu.."
tapi jgn anaklangkawi lupa orang munafik pun ngaku orang islam. allah janjikan hadiah neraka yg terbawah, lebih bawah dr orang2 kafir.
org islam apa? membawa sepanduk 'take beer'? saya faham mereka memperlekeh kalimah "takbir"... dasyat tu org islam ni!
agaknya... rosak tak keimanan @ akidah mereka2 ni?
mereka2 ni kalau tak dpt payung dr dacing @ keris takde sarung, nescaya perangai mereka2 tak mcm tu.
berdoa & berusaha kemudian tunggulah balasan dr allah..

Jamna said...

Hakikatnya perbuatan ini adalah mentaliti UMNO yang racist dan jahil agama. Tak payah nak kaitkan dengan PKR atau PAS. Orang PAS yang ditarbiyyah tak akan buat benda bangang dan bodoh bodoh macam ni. Kami demo menentang kezaliman ISA dan pengkhianatan PPSMI. Kuil sek 23 bukan bina kuil baru, tapi pindah kuil sek 19 ke sek 23.

Pemburu Syahid said...

Salam YB,

Maaf mencelah.

Bro anaklangkawi, nak tanya satu soalan jer, "Islam ker kalau perangai macam tu?"

Islam ajar ker macam tu? Setahu aku, Islam yang diutuskan menerusi Rasulullah saw tak ajar mcm tu.

Tak tahulah pula kot kot Islam Hadhari yang ajar.

Bila buat taik, dan dan mengaku ahli PAS.Pergi mati laaaa....

Anonymous said...

yelah......tak kan tak pikir dulu sebelum bertindak...tak kira lah dia
PAS ker, PKR ker, UMNO ker, .tindakan dia org ni memberi kesan kepada agama sendiri....... klu betul tak puas hati, buatlah cara betul.hang nak demo...demolah...cara yg bersopan.... rasanya tak ada sapa org marah....tapi luahan yg dikeluarkan mengambarkan dia org sanggup dijadikan kuda tunggangan pihak tertentu... si pengerusi tu cakap dia tak tau sapa bawak kepala lembu...tapi duk seronok terpekik sambil pijak kepala lembu tu...hang tengok lah YOU Tube...ni apa cerita ni....

Anonymous said...

Ya orang Islam, tapi Islam yang bagaimana? Munafik! YB dah tegaskan sepuluh tahun memimpin PAS Shah Alam tidak pernahpun ternampak muka mereka berdua ekor itu..

Soalnya mengapa si penganut Islam yang perlu didengar ini seperti kata saudara di atas, mempersendakan agama penganut lain? Mengapa menghina penganut Hindu? Tidakkah mereka tahu bahawa Allah s.w.t telah berfirman dalam salah satu ayatNya yang beermaksud, "..Janganlah kamu menghina sembahan mereka kerana mereka akan menghina Allah kembali dengan lebih dahsyat lagi..."

Yang itu kita persoalkan, bukan soal mengadakan perhimpunan itu yang salah. Cara mereka melakukan provokasi, itu yang kita geram sangat, mereka menjatuhkan Islam itu sendiri di mata penganut agama lain!

Anonymous said...

//Saya yakin lembu itu lebih mulia daripada manusia kerana dialah makhluk Allah yang taat dan tidak berdosa.//
Syabas!!Orang hindu pun menganggap lembu tu suci.

//Kenapa kecoh dengan pembinaan kuil di sesyen 23? Kenapa tak kecoh pembinaan kuil di pantai dalam yang 90%nya adalah orang melayu dan cina? India berapa kerat sangat? Kenapa kuil berhampiran Midvalley itu semakin cantik dan besar sedangkan yang datang beberapa buah kereta sahaja?.//
Kuil tak boleh dibina dan dicantikkan utk kaum minority?Shallowness,naroow minded ness is the root of all evil.

Anonymous said...

Itu lah masalah nya bila Melayu itu Islam dan Islam tu Melayu. Ini semua nya disebabkan ketuanan Melayu dan akhir nya apa yang kita lihat sekarang.
Tak kira dari parti mana mereka datang, cari lah mereka ini dan pehak berkuasa perlu bertindak sebelum keadan begini menjadi lebih merbahaya.
Pehak berkuasa mesti bertindak berasaskan keadilan dan keselamatan negara dan bukan mengira mereka ini UMNO, PKR, PAS atau DAP.
Saya nak tanya semua pemimpin politik from all political divides, the authority who are Muslim, and all the muftis, apakah yang mereka lakukan itu se perkara yang di ajar dan dituntut dalam Islam? Kalau tak ada yang nak jawab maka elok lah kita jaga diri masing masing dan semua jadi enau dalam belukar dan kalau Malaysia nak lingkup pun biarkan lah-so what who cares about Malaysia?

milestone said...

Salam, setelah kita ucapkan marhaban yaa ramadhan utk mengalu-alikan bulan penuh kemulian dr seluruh bulan, adakah "demo" sebegini yg kita "hadiahkan" setelah ramadhan datang sbg "tetamu" kita?? Istighfar..buka hati, terangkan minda, tolak jauh2 ego yg jahil itu..

Tidakkah town hall discussion mmg telah dijadualkan awal sblm ini lagi utk penduduk seksyen23? Tidakkah itu satu platform kita utk discuss, debat utk mencari solusi??

Kenapa mesti membuat demo dgn "berkepala lembu" ditghari just selapas solat dan selawat di masjid??

Inilah akibat buka KITAB "Hang Tuah", TIDAK dibuka pula "KITAB Rasullulah". Dinyanyi "zikir" dondang sayang & pop yeh-yeh, Tidak pula "dinyanyikan" zikir2 ALLAH!!

YB, sekiranya perpindahan ini yg terbaik dan lebih baik dr kuil ini di kaki rumah di seksyen 19, oleh UMNO/BN dgn cara menipu pembeli disitu..Jadi, istighfar, selawat dan tawakkal lah serta istiqamah dgn keputusan ini, setelah keputusan dibincangkan dgn penduduk2 di seksyen23.. Insya-allah doa2 org mukmin akan sentiasa pada org yg adil dan benar.

Wallahu'alam
-milestone-

Jamna said...

Ada banyak jenis UMNO rupanya.

Di Melaka ada UMNO cap Shah Rukh Khan. Di Perak, UMNOnya cap Lanun, dan di Permatang Pasir ada UMNO cap Duit Terbang. Di Selangor, kalau dulu UMNOnya cap Penyapu sekarang sudah tukar jadi UMNO cap Kepala Lembu. Slogan Satu Malaysia sudah jadi Satu Kepala Lembu.

Adapun UMNO Cap Kepala Lembu Bahagian Shah Alam pun mengusung lambang perjuangan bongok mereka yang sebongok kepala yang diusung itu. Ada pula kain rentang yang menghina Islam yang menyamakan kalimah membesarkan Allah dengan minuman arak. Dikhabarkan ada sekitar 50 orang pengikut ajaran sesat Cap Kepala Lembu ini berarak dari Masjid Negeri Shah Alam ke ibupejabat pentadbiran negeri.

Ada yang memberitahu bahawa kepala (ketua) kepada kumpulan Kepala Lembu ini adalah seorang Menteri dari negeri yang UMNOnya bercap Kepala Lembu tadi. Adapun yang meraka bantah adalah pemindahan kuil yang asal lokasinya adalah 50 meter dari surau kepada satu lokasi baru yang berjarak 200 meter dari surau. Kononnya mereka ini benci kuil, tapi benci mereka tanpa ilmu. Mereka tak tahu membandingkan mana yang lebih jauh jaraknya antara 50 meter dengan 200 meter. Maka atas kebodohan mereka itu, mereka disumpah jadi manusia cap Kepala Lembu.

Kalaulah keris yang menjadi lambang UMNO boleh bercakap pasti dia akan menengking marah.

"Celakalah UMNO...Bagaimana mungkin keris sehebat aku dinobatkan ke atas kepala lembu, pasti akan hilang seluruh kesaktian aku." maki si Keris pada sekitar 50 pengikut orang pengikut ajaran sesat cap Kepala Lembu.

Aneh...tiada pula makhluk bertopi merah yang biasanya pantang tengok orang berkumpul dan berarak. Apa mereka juga sudah di"kepala_lembu_kan"? Nampaknya begitulah.

Dua agama telah dihina oleh kumpulan cap Kepala Lembu ini. Mereka menghina agama Islam dan mereka juga menghina agama Hindu. Sesungguhnya, mereka adalah kumpulan Penghina Agama. Kita mahu lihat apa tindakan yang pihak berkuasa mahu ambil???

arman_215 said...

salam,
utk anaklangkawi, klu pun xpuashati nk protes bukan ini caranya,
bukan dgn menyakiti agama org lain, islam x ajar mcm tu, guna lah otak tu, atau pun otak anda dah karat biru sangat,,
klu org2 yg anda sebut tu org pkr atau pas, maknenya diorang pun memalukan parti diaorang buat kerja bangang mcm ni..
tp saya rasa org2 pkr, pas dan dap tak buat kerja2 celaka mcm ni..memalukan agama islam dan bangsa melayu... mmg sah semua tu umno yg mmg samseng tahap ghaban..adiosss

Anonymous said...

KUBURKAN PARTI POLITIK LANUN-LANUN BERNAMA UMNO NI AJE....

ungkapan dari lagu kebangsaan pasti tercapai....

"rakyat hidup
bersatu dan maju...."

4RAKYAT

Anonymous said...

anaklangkawi,

boleh mempersendakan takbir? Guna kepala hotak..

anti-anaklangkawi

bennyloh said...

"THIS IS A MYSTERY"
"KEPALA LEMBU DATANG DARI MANA?"

Anonymous said...

Confirmed..!! Ini semua kerja puak2 umno. Sebelum kejadian yang memalukan ni puak2 ni dah berjumpa dan berbincang dgn Noh Omar..
Pelik..ketua puak ni boleh kata dia tak tau darimana datang kepala lembu tu...cis..nak menipu bior le bertempat..mamat oi.
Lepas tu dia kata lagi..dia tak kenal ramai yg dtg sama berarak bawak kepala lembu tu... Oit..ingat kitaorg ni bodoh macam engkorang ke...
Umno..dulu..kini..selamanya penipu!

Chiselstone

Anonymous said...

Khalid,
You've seen the video. Catch these buggers.
This is Ramadan month & these "cowless" fellas don't know is it.....????

They can't go to you & MB Selangor to sit down & discuss is it....????

Is this what the teachings of your culture is all about...????

You & the rest of the Muslims that "DO NOT" support these attitude please come out & show it to the world & us non-muslim rakyat.

It's just a place for praying & all things good...!

By these goons beheading a cow makes them any "good"...???

And before beheading the cow did they pray like they are suppose to...????? Was the proper way being done too...???

Now what happens.......??????
Are they gonna get 20 lashes "each"....???????????????

-naga- said...

Thank you for a clear-headed response.

Anonymous said...

To anak langkawi...

Hebat hang cakap pasai islam.. kat langkawi yang masalah sosial berjela-jela tak pernah habis tak pulak hang mengaku sebagai islam untuk menegur semua tu... tu semua sapa punya angkara??

memang islam plastik la hang ni..

vengai said...

YB,
Puak UMNO tak pentingkan Agama lagi. Mereka gunakan topeng agama dan bangsa untuk menjaga kepentingan diri.

Perpaduan kaum di negara ini sudahkan pun di tahap yang membanggakan. UMNO yang tau perkara ini ingin merosakaanya supaya mereka boleh perintah dan sebat Khazanah negara atas nama "DEB'.

Thats all.Di pentas global dan glokal( bah kata Najis Al Tantu)mereka laungan national unity tetapi di sebalik tabir mereka menghasuat dan membakar sentimen perkauman. Double standard.


The NON MALAY believe PAS more ISLAMIC than UMNO now.They say PAS being a true ISLAMIC party will follow the religion teaching and be fair to all human no matter what race or religion they are.

Unlike UMNO which practice "ISLAM PLASTIK" as Tok Guru Nik said will use the religion for their own benefit.

The cow head incident is desperate move by the UBN to topple the Selangor State Goverment. We know that.

Anonymous said...

Ok..lah kalau memang orang UMNO yang buat apa masalahnya....apa aje orang UMNO buat sekarang salah walaupun untuk kebaikan umat Islam sendiri dan Melayu...bayangkan lah masa kita kat Masyar nanti, semua orang akan dakwa-mendakwa orang lain...ini untuk kebaikan umat kita ..tak kira lah ..UMNO ke PAS ke...kena lah bersatu menentang perkara2 macam nie..

Anonymous said...

Sungguh senangnya YB buat kerja sebagai MP.Kalau tak tahu apa nak buat,salahkan BN sahaja!

YB
orang UMNO perangai mereka macam ini
Kalau di tuduh rasuah,mereka akan kata mereka tak buat.
Kalau di tuduh mencuri duit rakyat mereka akan kata mereka tak pernah buat
Orang UMNO ada yang jahat tetapi mereka tidak akan sekali2 mengaku mereka bukan ahli UMNO.

Anonymous said...

Tak usah sentuh pasal agama pun, dari kaca mata manusia yang seharusnya mempunyai rasa kasih sayang ke atas segala hidupan alam, tindak tanduk puak ini yang memperlekehkan makhluk tuhan cukup biadap dan melampau. Haiwan kita makan dan kita bersyukur tetapi jangan dijadikan alat lawak jenaka dan politik sebegini. Sekalipun ayam yang tidak menyentuh sensitiviti agama, apakah kita tidak marah jika ada orang yang menyepak kepala ayam, membuang kepala ayam di depan pejabat kerajaan?

Azizi Khan said...

My comments :

http://www.azizikhan.net/?p=115

AK.

Anonymous said...

Tengok muka dia orang pun sudah tau, lambang umno kat dahi mereka. Sifat seseorang boleh kita nilai dari tindakan yang mereka lakukan.

Sah ini semua keraj barua-barua umno punya.

komando said...

KALAU LAH DEPA INI AHLI PAS, KITA GANTUNG MEREKA KAT POKOK DAN SEBAT MEREKA.

DAH LAMA NEGARA INI WUJUD.

ADA SAHAJA ORANG LAIN BUAT JAHAT TETAPI KATA ORANG LAIN!

INI SEMUA AJARAN YAHUDI!
UMNO TIDAK LAIN TIDAK BUKAN SEMUA PEGAWAI ATASAN NYA DILATIH OLEH YAHUDI.

PELAJARAAN UMNO - "THE END JUSTIFIES THE MEANS"

DULU SEMUA AHLI AL-MAUNAH DI KATA KAN AHLI PAS...AKAN TETAPI SEORANG PUN TIDAK..

SEMUA DI COP SENANG SENANG SAHAJA....CURI SENJATA KONON....PIRAH...

SEMUA DILABEL EXTREME...SEMUA AHLI PAS....APA NI CERITA 52 TAHUN MERDEKA MASIH NAK MAIN MAIN KE UMNO BANGSAT!

SIAPA YANG BUAT CERITA KALAU TIDAK BUKAN UMNO!

bukitgantang said...

memang gitulah perangai umno dulu kini dan selama mana tak tau lagi..
walau apa pun komen sdr sdr...saya dengan penuh yakin ,,mmg mastermindnya UMNO...

pendetaKUdeta said...

tolong la ampa...
jgn samakan Melayu dgn Islam...
yang dorang protes nie sebabnye sentimen Melayu...
bukan sbb Islam...
minded depa nie Islam = Melayu...

kalo betul sentimen Islam...
awat x pi protes psai Xinjiang Uighur ari tuh?

Anonymous said...

Assalamualaikum semua,
Saya berasa amat sedih melihat peperangan politik ketika ini, saling kata mengata, tuduh menuduh walau pun tanpa bukti, memaki sesama seagama, saya menyeru kepada semua kembali lah kepada Allah, mohon lah petunjuk daripada Allah, lakukan solat sunat mohon petunjuk dari Allah pihak mana di atas landasan yang benar., jangan lah bertindak di atas nafsu atau diri sendiri, buruk padahnya diakhir nanti. Janganlah menganggap diri kita sentiasa betul, bersihkan hati, insyaallah kejayaan pasti tiba.

Wasallam

rocky said...

YB Khalid,

PAS members? the guys who read amin?

look at these 2 sites...the fat pas guys seems to be in UMNO Youth procession. is it him? or he is member of both pas and UMNO?

http://www.pemudaumno.org.my/m...e&sid=8293

http://shw.minaq-jinggo.fotopages.com/20971407.html

1st anon- as for midvalley, temple...the temple was there way before midvalley was built and there were hindus there. The temple was kept by the chinese developer and they have prospered by having it there instead of demolishing it. and as far as why it is getting more beautiful, well don't worry it is not coming from tax payers or yr money. It just shows there are people praying there and not all hindus have cars.BTW midvalley ahs good connection from KTMB. it just shows the hindus there are very supportive of their temple.

caveat - I'm not a hindu but aware of the history of the temple in midvalley

lezz said...

Whatever may happen, Khalid should receive a pat in the back. I rarely ever see a Malay or PAS member who can stand up for minorities in the face of ridicule and blatant prejudice from his own people. People like this gives me hope that all is not lost in this country. I am however concerned that he may have to pay for his courageous stance. We shall see.

zokhairi said...

saya sependapat dgn YB, kalau betul pun mereka tu orang PAS, mereka tak layak menjadi org PAS. Tindakan yang memalukan islam mana boleh jd ahli sebuah parti yang memperjuangkan islam.....dah sah lah dia org tu org ameno...siap pakai kopiah lg kononnya nak mengambarkan mcm orang PAS...

Anonymous said...

saya seorang India berugama Hindu. perasaan saya apabila melihat bagaimana kepala lembu diarak, dipijak dan diludah, lebih kepada bertapa tidak berperikemanusian betul org org ini. saya tak sakit hati kerana lembu. malah jika kepala kuda pun rasa saya sama sahaja.

suadara saudara islam di malaysia harus faham sesuatu. memanglah lembu dilihat sebagai haiwan suci oleh org hindu. tapi konsep lembu itu "suci" adalah satu penterjemahan bahasa yang kurang tepat. bagi seorang hindu lembu adalah binatang yang dihormati dan dikira bertuah. dan paling penting, memanglah tidak sekali-kali lembu itu dianggap sebagai "tuhan" oleh org hindu.

jadi ini semua mangakibatkan org hindu seperti saya memberi reaksi "wah! bertapa tidak bertamaddun org org ini?" dan bukan reaksi "cis! mereka telah menghina agama saya!"

org org yangmemprotes secara ini telah memalukan kaum melayu dengan teruk. mereka juga telah memalukan islam kerana menggunakan perkataan "take beer" sebagai ganti "takbir", dimana mereka juga mungkin memalukan diri sendiri kerana tersalah (?) eja "beer" kepada "beeer"


org hindu di malaysia bukan golongan fanatik agama.tiada langsung konsep fanatik dari segi membenci agama lain dalam ugama hindu. tiada langsung dalam buku agama kami konsep membenci agama lain. kami tidak diajar untuk membenci dari kecil.

jadi dalam hal ini pun saya sebagai seorang hindu tidak akan membenci org org yang kurang ajar ini.

kita tak boleh bertindakbalas terhadap perbuatan tak bertamaddun.

AL-AMIN (SI BERKATA BENAR) said...

YB KHALID SAMAD

BERCAKAPLAH DENGAN ROH ISLAM SEBENAR. MELAYU DAN ISLAM AKAN BERSATU SEKALIPUN FALSAFAH POLITIK MEREKA BERBEZA. MEREKA YANG BERDEMONSTRASI ADALAH ORANG2 PKR-PAS-UMNO. INI ADALAH MASALAH RAKYAT AKAR UMBI. YB, SEBAGAI WAKIL RAKYAT PERLU INGAT BAHAWA RAKYAT DI SHAH ALAM ADALAM RAKYAT YANG YB KHALID SAMAD PIMPIN. OLEH ITU, YB KHALID PERLU TURUTKAN KEHENDAK MEREKA. YB AKHIRNYA AKAN DILIHAT SEBAGAI SEORANG PEMIMPIN YANG MULIA. MAKA ITULAH YB KHALID LAYAK DIGELAR SEBAGAI "WAKIL RAKYAT"!

WASSALAM.

BERKATALAH BENAR, BIAR ROH SUCI KITA YANG BERBICARA.

BERKATALAH BENAR SEKALIPUN IA ADALAH KATA-KATA AKHIR DARI KITA.

SESUNGGUHNYA, PENDUDUK SEKSYEN 23 TELAHPUN BERKATA BENAR DAN TIDAK MEMPOLITIKKAN ISU TEGAR MEREKA.

YB KHALID, YB RODZIAH, TS KHALID IBRAHIM, BILA PULA NAK BERKATA DAN BERTINDAK BENAR?

ESOK KITA SEMUA AKAN BERHIMPUN DI MAHSYAR JUGA ....

Anonymous said...

Looks like 1MALAYSIA has a long way to go if we have extreme peoople in our midst

Anonymous said...

Aku dah dengar apa yang dicakap oleh ketua-ketua penunjuk perasaan tu dan aku dah teliti kata-kata penyokong (?) mereka dalam komen di sini.

Kesimpulan yang aku dapat ' mereka ' semua adalah golongan kurang akhlak Islamiah, kalaupun masih tak mau mengaku ahli UMNO.

Sesungguhnya, orang Islam yang penuh akhlak mulia tidak sanggup mencabar seseorang dan tidak pula bercakap takbur hatta sampai ' mengalir darah (?) '. Aku rasa yang bercakap tu belum pernah kena sembur ' air gatal ' dan kena hayun FRU !. Cakap boleh...tahan belum tau !.

Apa yang jelas, mereka bawa kepala lembu dan comotkan jalan dengan darah (darah tu najis tau! )adalah perbuatan sia-sia . Dan mereka yang terlibat tidak mengawal lidah dari kata-kata sumpah seranah, pada hal dalam waktu berpuasa, ternyata ' lagha ' sahaja puasanya pada hari itu !.

Bertaubatlah !. Namun kes polis hang tak boleh taubat. Kena jawab dan tanggung hukuman di dunia ni dulu.....

Cecilia D'Cruz said...

YB,

Am not a Malay. But, honestly, by the look of it I think you are going to fail in the next election! Unless you make a drastic decision for the Rakyat that you are representing in Seksyen 23.

It is a big loss for us if you fail in the forthcoming election.

Anonymous said...

aku cukup meluat bila asyik tak habis-habis kaitkan melayu dengan islam. Satu satu kaum yang dijadikan ALLAH SWT 'identical' (bangsa=bahasa=ugama) adalah YAHUDI.
Sikit sikit Melayu islam, sikit-sikit melayu islam, tapi perangai, bak kat orang tua dulu-dulu, mintak simpang malaikat 44. Lebih jemuan dari yahudi. BTW, aku tak pernah dengar Arab-Islam, Negro-islam,dsb.
Kat Malaya ni aje (Org Melayu Sabah/Sarawak tak)asyik dengan Melayu-Islam.

PEMINAT OPISBOY TINGKAT EMPAT

Anonymous said...

YB Khalid

Abang YB, Datuk Shahrir Samad dari dulu memang terkenal memperjuangkan perihal sosial rakyat. Tapi sayang YB sedikit pun tidak, .... ruginya Rakyat Shah Alam.

tammet86 said...

apapun ana salute pada yb khalid krn telah menterjemahkan islam untok semua dgn berhemah sekali.islam itu dicantikkan oleh orang islam sendiri namun ada spesis melayu yg mengaku islam telah menghodohkan islam termasuklah penjinjing kepala lembu itu.syabas yb.

Anonymous said...

Saya bernasib baik dapat melihat demo kepala lembu oleh lembu-lembu UMNO dengan mata kepala sendiri. Saya hairan mengapa polis seperti memberi jalan malah membuka laluan? Saya pelik. Malahan jaga-jaga di gate SUK juga tidak bertindak menutup laluan kepada mereka. Mungkin jaga-jaga ni gurkha atau bangla atau UMNO.


Ketika keluar pagar jelas sebelum demo kami terlihat polis-polis seperti sudah bersedia menanti demo dengan aman dan relax sahaja, macam menyambut budak sekolah melawat sidang DUN!

Bila terlihat kepala lembu berdarah dihayun dan lambung sambil laungan pelbagai bunyi diraungkan saya fikir mesti ada yang ditangkap.

Kami berhenti seketika melihat apa seterusnya. Bila kepala lembu dipijak-pijak dengan perlakuan seperti lagak Buffalo Bill , saya terfikir, mereka ini mungkin belum kekah (akhikah) atau buat ibadah korban, sebab itu tak berapa tahu nilai sebiji/sebuah/seekor kepala lembu.
Saya pasti jika ahli pAS atau PKR yang demo, bukan 50 orang tapi beribu-ribu orang.


Mereka ahli PKR? Ahi PAS? Dual membership?


Inilah antara masalah yang berlaku jika parti main sauk sahaja every tom, dick and harry yang mohon menjadi ahli parti. Maka ramailah ahli UMNO yang menyelinap untuk menjadi ahli. Mereka juga menyusun strategi merosakkan parti dari dalam. Ini sedang berlaku dalam PKR. Malah ramai yang belum teruji kesetiaan diberikan ruang yang besar. Ahli parti yang tulen perjuangannya terpinggi kerana mereka semata berjuang dan tidak pandai main politik.

Apa akan jadi jika PKR atau PAS dipenuhi oleh ejen UMNO?

Isu kuil dan kepala lembu ini juga menunjukkan bukti bahawa pembangunan tidak berancang dan main gasak semberono tanpa kajian kemasyarakatan boleh membawa kesan buruk.

Pada masa yang sama wakil rakyat juga perlu lebih peka dan sensitif terhadap masalah rakyat sekitarannya. Kita harap PR mampu menangani kejayan tetapi tidak leka dengan kejayaan. Ini baru permulaan.

UMNO dalam keadan desperate. Apapun mereka boleh buat. Barangkali esok mereka akan bakar tayar bruk dan baling batu pada kaca bangunan dan lusanya, MAGERAN diumumkan seperti yang pernah berlaku di Kelantan ketika BN merampasnya dari tangan PAS. Bakar tayar shaja puncanya! Tanyalah Berahim Ali betul atau tidak dia terlibat membakar tayar?

Fikirkan lah.

Beras Wangi said...

Anonymous 1:04 pm berkata,

"Tak usah sentuh pasal agama pun, dari kaca mata manusia yang seharusnya mempunyai rasa kasih sayang ke atas segala hidupan alam, tindak tanduk puak ini yang memperlekehkan makhluk tuhan cukup biadap dan melampau. Haiwan kita makan dan kita bersyukur tetapi jangan dijadikan alat lawak jenaka dan politik sebegini. Sekalipun ayam yang tidak menyentuh sensitiviti agama, apakah kita tidak marah jika ada orang yang menyepak kepala ayam, membuang kepala ayam di depan pejabat kerajaan?"

SETUJU 100%!!!

Anonymous said...

dh jd kerajaan mentaliti masih mcm pembangkang. bodohh mcm lembu tul.. klu dh tau krjaan yg sblum ni bt x betoi ubah la. apa guna hang jd kerajaan klu hang x ada tggjwb. tp thniah kpd pas di pmtg pasi sbb dh menang. tp awat berita x mau lapor mcm ni.."pas memperoleh majoriti seramai 9 ribu lebih yg tlh dijamin masuk syurga walaupun yg pgkah tu kafir harbi. sdgkan 4 ribu lebih bkl ke neraka walau mereka ni islam yg taat.

Anonymous said...

aku nie tak penah mengundi, tapi dalam dok baca blog-blog pembangkang nie semua PAS/PKR/DAP btui, UMENO tak penah betui, UMENO mmg la tak penah btoi 100% tapi takan la semua PAS btui? kalau PAS ISLAM sgt, saya mintak DATO pun jgn guna duit gaji Dato, takut dr sumber haram kerajaan (arak, urut, etc). Loan bank pun jgn buat dr bank, byr cash semua, xdenye Islamic banking kat Malaysia ni. Tunjuk teladan, lepas tu baru boleh cakap lebih ISLAM dr org lain. Peleknya skrg kebanyakkan penyokong pembangkang menyoal keislaman pihak lain tapi adakah cara hidup anda ikut ISLAM dan sunah yg seperti anda semua katakan? Saya jamin 100% anda semua tak ikut! Btul tak?

FI

mut said...

(aku nie tak penah mengundi, tapi dalam dok baca blog-blog pembangkang nie semua PAS/PKR/DAP btui, UMENO tak penah betui, UMENO mmg la tak penah btoi 100% tapi takan la semua PAS btui? )

Hang pi la baca Utusan dengan berita hairan! UMNO gerenti betui punya, PAS/PKR/DAP yang salah !

(kalau PAS ISLAM sgt, saya mintak DATO pun jgn guna duit gaji Dato, takut dr sumber haram kerajaan (arak, urut, etc). Loan bank pun jgn buat dr bank, byr cash semua, xdenye Islamic banking kat
Malaysia ni.)

Kepala lutut UMNO! Kan dari dulu PAS dah suruh asingkan sumber kewangan negeri halal dan haram, dan beberapa kerajaan negeri memang menerima usul itu. Pahang salah satu dan jugak Selangor, yang lain saya kurang pasti. Ko ni bodoh ker aper?

Kaunter bank Islam kan dah banyak? Apasal lutut ko tu cakap tak leh ambik loan Islamic banking? Kalu loan burn terus macam kes Bank Bumiputera kelolaan UMNO tu yang lingkup sampai 3 kali kena penangan orang UMNO yer la kut !

(Tunjuk teladan, lepas tu baru boleh cakap lebih ISLAM dr org lain.)

Apa jadi slogan UMNO Kepimpinan melalui tauladan? Dah tukar kot?

(Peleknya skrg kebanyakkan penyokong pembangkang menyoal keislaman pihak lain tapi adakah cara hidup anda ikut ISLAM dan sunah yg seperti anda semua katakan? Saya jamin 100% anda semua tak ikut! Btul tak?)

Sunat bai? Lu jangan la konpius. Sunat dengan wajib tu berbeza.

http://news.google.com/newspapers?nid=1309&dat=19990806&id=k3AWAAAAIBAJ&sjid=rRQEAAAAIBAJ&pg=6539,1360141

Nah berita pemimpin UMNO tak lama dulu. Kepimpinan melalui teladan ikut lutut2 UMNO.... wajib? sunat? harus? makruh? haram?

Tak pakah la UMNO nak bersyarah pasal agama! Buat-buat baik konon!

aku said...

"Tak usah sentuh pasal agama pun, dari kaca mata manusia yang seharusnya mempunyai rasa kasih sayang ke atas segala hidupan alam, tindak tanduk puak ini yang memperlekehkan makhluk tuhan cukup biadap dan melampau. Haiwan kita makan dan kita bersyukur tetapi jangan dijadikan alat lawak jenaka dan politik sebegini. Sekalipun ayam yang tidak menyentuh sensitiviti agama, apakah kita tidak marah jika ada orang yang menyepak kepala ayam, membuang kepala ayam di depan pejabat kerajaan?"


22 Ogos 2009 - bangkai babi dicampak depan pintu masuk masjid bt4 Kapar Klang.

16 Jan 2009 - Kepala babi diletakkan dalam surau Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.

13 November 2008 - rumah seorang Melayu telah di gantong kepala babi di Melaka.

ini bebarapa contoh...ada banyak lagi!

YB Khalid gereja...YB pergi mana hal ni? YB tau tak kafir tengah provoke agama kita? Hal Kafir YB memang juara!! Undi popular...

Tak perlu berlembut dengan mereka! YB sangat kurang ajar kepada bangsa sendiri.

mut said...

((22 Ogos 2009 - bangkai babi dicampak depan pintu masuk masjid bt4 Kapar Klang.
16 Jan 2009 - Kepala babi diletakkan dalam surau Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.
13 November 2008 - rumah seorang Melayu telah di gantong kepala babi di Melaka.
ini bebarapa contoh...ada banyak lagi!
YB Khalid gereja...YB pergi mana hal ni? YB tau tak kafir tengah provoke agama kita? Hal Kafir YB memang juara!! Undi popular...

Tak perlu berlembut dengan mereka! YB sangat kurang ajar kepada bangsa sendiri.))

Lutut-lutut UMNO masih nak bersuara kat sini macam bagus; ada ke sesiapa yang dapat menangkap orang yang melakukan perbuatan di atas? Takder kan? Memang takder (pasal aku suspek memang kerja orang UMNO dengan kerjasama pihak berkuasa). Apasal ko marah atas kejadian kat atas? Pasal menghina agama kan? Siasat ye? Nak tangkap ye?

Apasal pasal kes kuil S23 ni yang ada bukti dan rekod yang nyata taknak tangkap kerana menghina agama? "Siasat?" Ni lah masalah dengan kepala lutut UMNO!

Buat perbandingan tak kena tempat (macam harga minyak kat UK yang RM7 seliter tapi lupa gaji depa pun dekat 3-4x ganda gaji kita !)

Anonymous said...

Kalau boleh Yb kena arahkan pemuda Pas dan Pkr siasat sendiri dari mana kepala lembu tu diperolehi.Buat risikan sendiri dengan menyamar ke apa ke bagi mencari siapa yang membawa kepala lembu tu dan tanya dari pusat sembelih di kwsn tu siapa yang meminta kepala lembu tu.Ini bagi mencari bukti yang orang umno memang terlibat dan seterusnya war warkan pada media semua.

Anonymous said...

Dear Mut,

Aku nie bukan org UMENO, but you are obivoiusly a typical hardcore PASian. I never ask whether u are BODOH or not? but obviously you answered that yorself....typical of this type of supporter, baru jentek dah menggelabah.....

(Kepala lutut UMNO! Kan dari dulu PAS dah suruh asingkan sumber kewangan negeri halal dan haram, dan beberapa kerajaan negeri memang menerima usul itu. Pahang salah satu dan jugak Selangor, yang lain saya kurang pasti. Ko ni bodoh ker aper?)

PAS suruh....buat ke dkt Selangor? Dato pls komen....Not u MUT!

(Apa jadi slogan UMNO Kepimpinan melalui tauladan? Dah tukar kot?)

like i said aku bukan UMENO, SOALAN aku MUT, kalo dah hang dok cakap hang nie lagi ISLE, so u should be an EXAMPLE first, yang hang nk kompare dgn UMENO buat pe? Dah mmg hang cakap depa tak ISLE, ko tnjuk la CONTOH yg ko nie lg ISLE, paham MUT? Aku nie bukan cikgu agama, tapi mmg ade hadis yang cakap ketika ada seorang kafir kencing dlm masjid pun Nabi Mumamad SAW tak marah, dia nasihat dan tunjuk contoh! Baru la org lain ikut..

aku rase MUT,mungkin hang lebih ISLAM dari aku so aku mintak maaf pasal hang sentap, cuma aku rase as a human being tak salah kite mangaku silap kalau kite salah, betul tak Dato?

aku bukan bagi syarah agama, kalau tak aku dh quote surah mcm cina kat Perak tu, cuma bg pendpt, tapi hang cakap aku nie nk belakon jadi baik so aku terima...MUT lagi tau..

As for berita harian dan utusan, Raja Petra tu btui sgt ka?

Ape yg saya nk jelaskan di sini ialah sblm kite nk suruh org lain berubah dan ikut kita, kita pun kene la jadi cth yg baik utk yg lain dulu....(UMENO n PAS)ye MUT

Mcm hang tuduh org UMENO, hang ada bukti? Lupa, hang lebih ISLE, MUT lebih mengetahui....IN REALTY MUT, you are no better than UMENO, just a hardcore PAS pariah (lagi satu...bg org yg lebih ISLE, sunat tu dh mcm wajib - aku x konpius cume depa cakap depa lg ISLE, so ape la sgt buat bende sunat tu - berat sgt ke ko nk buat MUT?)

FI

azmi said...

Kenapa nak bising pasai kepala lembu, depa-depa yang buat demo tu bukan nya paham pasai agama hindu jadi tak salah kalau depa bawah kepala lembu. Macam TGNA kata orang-orang bukan islam boleh hina agama islam kerna depa tak paham pasal islam. La ni kena bagi kepahaman pasai agama hindu kat penduduk sek23 baru la lepas nie depa akan paham dan terima kuil dibina dikawasan perumahan mereka. Satu saya nak tanya disini, kalau la kuil hidu ka, tokong cina ka, gereja ka dibina dikawasan perumahan kita, kita suka tak??? selama nie kita tau dikawasan kita tak dak kuil hindu, tokong cina dan gereja tiba-tiba nak di bina pulak kita suka tak??? jadi di sini saya nak minta sapa-sapa yang sokong tu cuba cadangkan kawasan perumahan kamu sebagai tapak kuil hindu tentu kamu suka kan kan kan...

Anonymous said...

bagi sy senang jer.. klu FRU @ Polis tak kacau tu memang kerja UBN lah tu...

Ahmad Putra said...

Assalamualaikum

Persoalannya bukan isu kuil, kuil ini masih boleh dibawa berbincang.

Tapi kepala lembu tu. Tak eloklah kita dok hina agama lain. Islam pun tak suka kita hina agama lain.

Tentang sape yang junjung lembu tu, aku konfem UMNO la. sbb banyak kain2 rentang kutuk pembangkang spt Hj Hadi dsb, takkan PAS suka Presiden mereka dikutuk.

Insaflah wahai UMNO

mut said...

((PAS suruh....buat ke dkt Selangor? Dato pls komen....Not u MUT!))

Hai, ni forum terbuka. Menyampuk memang boleh! :)

Apasal ko ingat boleh tanya soalan, tapi orang lain takleh jawab? Aiseh, aku ingat logik ko tu sama la sepertimana yang aku cakap.

((like i said aku bukan UMENO, SOALAN aku MUT, kalo dah hang dok cakap hang nie lagi ISLE, so u should be an EXAMPLE first, yang hang nk kompare dgn UMENO buat pe?))

Bukan UMNO? Tapi looks like UMNO, sounds like UMNO but not UMNO la nampaknya. YB pun cakap sekarang orang tak mengaku UMNO.

Lagipun isu ni pasal perbuatan orang-orang UMNO berdemo. Kenapa nak tukar kepada EXAMPLE aku la pulak?

((Dah mmg hang cakap depa tak ISLE, ko tnjuk la CONTOH yg ko nie lg ISLE, paham MUT? Aku nie bukan cikgu agama, tapi mmg ade hadis yang cakap ketika ada seorang kafir kencing dlm masjid pun Nabi Mumamad SAW tak marah, dia nasihat dan tunjuk contoh! ))

Aku tak pernah cakap depa tak Islam (tu makna kafir tu!), takyah le letak perkataan awak dalam percakapan saya. Itu taktik media UMNO, walaupun ko taknak mengaku UMNO. Kes "UMNO kata dia kata", menipu tu. Let me speak for myself.

“Revile not ye those whom they call upon besides Allah, lest they out of spite revile Allah in their ignorance. Thus have We made alluring to each people its own doings. In the end will they return to their Lord, and We shall then tell them the truth of all that they did.”

(Surah Al-An'aam, Verse 108. Translation by Yusuf Ali).

Kan ayat tu melarang hina agama orang? Jgn nak menegakkan benang yang basah. Tengok perangai 50 orang tu dah meluat dan tahu ia salah undang-undang.

((aku rase MUT,mungkin hang lebih ISLAM dari aku so aku mintak maaf pasal hang sentap, cuma aku rase as a human being tak salah kite mangaku silap kalau kite salah, betul tak Dato?))

Rase-rase takyah le FI sebut, tapi kalau orang tu mementingkan Islam, aku rasa TAK MUNGKIN sokong tindakan puak-puak tu berdemo SEBEGITU. Kalau puak berdemo tu mintak maaf kepada semua yang terlibat, memang saya sokong. Ada bantahan?

((aku bukan bagi syarah agama, kalau tak aku dh quote surah mcm cina kat Perak tu, cuma bg pendpt, tapi hang cakap aku nie nk belakon jadi baik so aku terima...MUT lagi tau..))

Yer ker? Aku ingat ada mirip tapi kekurangan sikit - ko quote hadis jer. Berat sebelah kan? Kalau kau quote surah, tentu kau quote surah diatas, betul tak? Aku tegur je :) Aku nak tunggu ko tegur Hisham kat pasal dia committed dengan takebeer - tapi arituh tak turun dengan grup demo tu.

((As for berita harian dan utusan, Raja Petra tu btui sgt ka?))

Ko tau tak beza website dengan mainstream media? LOL ! :)

((Ape yg saya nk jelaskan di sini ialah sblm kite nk suruh org lain berubah dan ikut kita, kita pun kene la jadi cth yg baik utk yg lain dulu....(UMENO n PAS)ye MUT))

Apa jadi kat 1Malaysia? Akta Hasutan? ISA? Atau dah kena gantung - apa sebabnya? Kalaulah lain, tentu dah tangkap dan Hisham dgn Najiblah hero ala UMNO.

((Mcm hang tuduh org UMENO, hang ada bukti? ))
Kan dah kata, tunggul-tunggul bercap PDRM tu kan tengok ajer? Kalau itu bukan terang agi bersuluh yang buat perkara tu bukan UMNO, apa lagi? :)

((Lupa, hang lebih ISLE, MUT lebih mengetahui....))

Dah abis point ke bang Anon? Alahai condescending dan patronising ni tak ke mana. :)

((IN REALTY MUT, you are no better than UMENO, just a hardcore PAS pariah ))

In your dreams lah! Aku ni pulak PAS yer, tp kau bukan UMNO? :)

((lagi satu...bg org yg lebih ISLE, sunat tu dh mcm wajib - aku x konpius cume depa cakap depa lg ISLE, so ape la sgt buat bende sunat tu - berat sgt ke ko nk buat MUT?))

Ko sendiri dah cakap, sunat MACAM wajib, dia takkan jadi wajib. Perbuatan haram menghina agama orang nak letak mana? :) Ko pusing macam mana pun situ la jugak....

Sesiapa yang ada Islam dalam hatinya setuju dengan persendaan takbir menjadi takebeer? Mungkin ISLE cara kamu, tapi tak patut ko menyindir Hishamuddin tu (gambo dier dengan tin Anchor ala Takebeer UMNO).

Ya, nak berubah? Berubah jadi apa?

Anonymous said...

rasanya kita sebagai org Islam mmg sewajarnya berdemonstrasi menentang penghinaan tehadap org Islam. Nasib baik bawak kepala lembu. Kalau di negara lain mungkin bukan kepala lembu yg diarak tapi mungkin kepala sami hindu. tak pyh tgk jauh. tgk di Thailand aja pun dah cukup. Org Islam Malaysia ni mmg byk bersabar dan dilemahkan lagi oleh ors seperti YB ni

-Pejabat YB Khalid Samad- said...

Komen seperti "kepala sami hindu" di atas dan yang seperti itu, walaupun sepatutnya di reject, tetapi kami tetap siarkan untuk memberi gambaran kepada semua tentang masalah yang kita sedang hadapi.

Kepada Allah kita berdoa dan berserah.
-Pejabat YB Khalid Samad-

kopitelp16 said...

YB, I'm no Muslim but I truly felt ashamed by these cowardly act. To protest is their right but to do it in such a distasteful manner and not to mention provocative is truly barbaric.

They can even proudly and loudly promise bloodshed if their protest are not heeded. Very bold indeed. Why? Perhaps they knew someone is and will stand by them...... maybe they know the Home Minister will sokong them 100%!

Then to use excuses like they don't know who brought in the cow head is plain stupid. Don't they know that cows are considered sacred to the Hindus? If they don't then they're not qualified to be known as Malaysians.

So 1Malaysia achievable? Hahaha! Najib should ask his cousin....

Mathgrind said...

Pihak tuan boleh reject tulisan mengenai "Kepala Sami" apa yang yb nak sampaikan?

Anonymous said...

mathgrind: apa yg tuan yb nak sampaikan dgn approve tulisan itu adalah, utk membuktikan bahawa mcm itulah cara org umno-racist berfikir sampai mereka sanggup terkinja-kinja seperti beruk, memijak dan meludah kepala lembu spt org histeria dan mempermainkan takbir pd minggu lepas, pd bulan ramadhan.

Anonymous said...

Komen from Wali Dari Kota Mekah memang betul sekali:-Apa salahnya ada kuil dekat perumahan orang Islam? Dan apa salahnya ada surau/masjid di kawasan perumahan orang bukan Islam? Kalau orang bukan Muslim boleh terima surau berhampiran rumah mereka, kenapa orang Islam tidak boleh terima kuil berhampiran rumah mereka?
Kenapa bangsa lain boleh menerima dengan hati terbuka bisakan engkau orang beragama islam?

Contoh:-
1)Surau dibina di rumah Kawasan Pantai Dalam & Masjid di kawasan perumahan Sec24 Shah Alam.- bangnye "memekik" dgn kuat sekali.Pernahkah allah memberitahu insan kalau nak berpahala mestinye berdoa ngan kuat?
Jgn mempertikaikan agama, manusia diajar supaya bertimbang rasa sesama manusia, ape sudah jadi?

3)Setiap Sembahyang Jumaat,jalan2 disekitar menjadi sesak dari 3lane mengjadi 1lane? pernahkah umat lain membawa kepala babi/anjing di depan masjid utk melepaskan geram?

Pernahkah org beragama lain membuat protes sebegini?kalau anda berakal anda akan tidak akan melakukan perkara sebegini.

Anonymous said...

saya yg bagi komen kepala sami tu. kalau berckp ttg racist, kita jgn lupa perbuatan hindraf dulu. tak racist ke? for every action there is a reaction. That is a very simple rule in physics.the question is, who started it all?

Mathgrind said...

adakan anda rasist pada kaum sendri..maksud saya jgn laa kita hendak mencurah minyak dikala ianya membara.cuba fikir skang bukan laa masalah UMNO VS PAS? ini masalah perkauman..cuba kita berfikir secara rasional bukan emotional? jgn laa kita cuba menwujudkan perbalahan antara kaum disni..ayat seperti yang ditulis oleh hamba allah berkenaan mungkin ianya terlalu emosi...saya juga tidak bersetuju apa yang ditulis..yb sebagai pemimpin harus menyekat segala tulisan yang berunsur hasutan dan menghina agama lain..saya harap YB jgn laa terikut2 dengan rentak org..saya harap YB dapat mempertimbakan dan delate perkataan yang saya maksudkan itu..tak usahlah kita mengeruhkan lagi keadaan...assalamulaikum...

012-3420711

aku said...

MUT said :

"Lutut-lutut UMNO masih nak bersuara kat sini macam bagus; ada ke sesiapa yang dapat menangkap orang yang melakukan perbuatan di atas? Takder kan? Memang takder (pasal aku suspek memang kerja orang UMNO dengan kerjasama pihak berkuasa). Apasal ko marah atas kejadian kat atas? Pasal menghina agama kan? Siasat ye? Nak tangkap ye?"

Yup Mut aku marah dengan kejadian di atas sebab perangai macam neh jadi trend...untuk provoke agama Islam dan aku tak tau la samada kau dan YB akan marah juga? Dan aku cuma bertanya di mana kau dan YB? dan mungkin kau tak tau pasal benda neh ye Mut? Aku bagi contoh dan fakta dan bukti tapi kau memfitnah tanpa usul periksa kepada UMNO.

" (pasal aku suspek memang kerja orang UMNO dengan kerjasama pihak berkuasa)"

apa kau pasti?

kalau aku ada kuasa dan kemampuan Aku memang suruh tangkap dan siasat benda ini..dan menjadikan ini isu keagamaan..untuk menjadikan Umat Islam bersatu menentang dan mengutuk benda neh! tapi aku pelik kenapa orang seperti YB dan Mut sangat menjuarai hal-hal Hindu dan agama lain.

aku bercakap dan memberi contoh untuk orang-orang seperti YB dan Mut berfikir sebelum kita tolong orang tgk diri kita dahulu. ape yang kita lakukan untuk agama sendri? sudah cukupkah kita mencintai agama kita sendiri sebelum kita menghoramti agama orang lain?

aku mungkin lutut UMNO tapi sekurang-kurangnya aku bukan bontot PAS yang dicucuk seperti Mut yang melatah.

-alumni UM -

Anonymous said...

Yb,

Adakah pandangan sebelah pihak dan yang memaki dari pihak lawan sahaja yang akan disiarkan. Saya ada memberi pandangan dan buat analisa secara baik semalam tetapi tidak disiarkan. Adakah terlalu pedih untuk menerima kebenaran. Sebenarnya tak ada bezanya YB dengan YB dari parti lain. Kawan-kawan saya yang kerja kat SUK dan pejabat di Selangor pun ada kata, Serupaaa jeee.. lagi teruk adaaaa... jadi barua ...... DAP ngan hindu... Kami ni semakin celek melihat cara PR memerintah. Sementara boleh.. memerintah eloklah YB dan rakan...enjoy...betul-betul. Pas ni melepas. Ha, saya dah maki ni, boleh lah keluarkan.

orang Johor

Anonymous said...

http://i300.photobucket.com/albums/nn39/mdshamz/sama.jpg

mmg umno pun

Anonymous said...

//kepala sami hindu.//
Hahaha..betui..kepala sami velu..;-)

Cahaya Hati Nur said...

Salaam...

Ada petikan dari Pak HAMKA, "orang yg tidak suka menghormati orang lain, adalah org yg tidak terhormat. Orang yg dihinakan itu belum tentu dia akan hina atau tidak, tetapi perbuatan menghinakan org itu sudah menjadi bukti atas kehinaan diri sendiri.." - so.. kepada perarak kepala lembu.. renungilah kata-kata ini. Seseungguhnya Allah bersama orang2 yg sabar... jika kamu org yg beriman!

Anonymous said...

Salam,

I just watched the Home Minister's press conference when he stated the organisers of the cow head demonstration themselves do not know who brought the cow head. Funny ..because the guy in the blue shirt somewhere behind the minister who was the last person to join the Press Conference and seems reluctant to join the Press Conference bears striking resemblence to the guy who carried the cow head in the Malaysiakini video earlier..a bald headed guy (minus the songkok this time of course)..the same person who interrupted YB Khalid with another microphone during the dialog at MBSA(this time with songkok)....

Anonymous said...

KERJA PEJUANG ISLAM

ERJUANG ertinya mengajak orang
mengenal Allah sebagai Tuhan
Kemudian mengajak agar akui Allah
adalah Tuhan yang wajib disembah
Ertinya mengajak orang masuk Islam
Yang sudah Islam, berjuang mengusahakan untuk menyubur-
kan dan meningkatkan Islamnya
Inilah kerja yang sepatutnya dibuat
oleh pejuang-pejuang Islam
Usaha-usaha inilah yang memerlukan pengorbanan
Korban harta, korban tenaga dan korban nyawa
Berjuang bukan ajak orang masuk politik
Tidak juga untuk menyokong kita
menjadi pemimpin
Datuk nenek kita dahulu masuk Islam
bukan kerana masuk politik
Bukan juga kerana melantik seseorang itu
menjadi pemimpin
Datuk nenek kita masuk Islam setelah dikenalkan
Tuhan itu adalah Allah
Tuhan itu wajib disembah,
dicintai dan ditakuti
Menjunjung suruhan dan larangan-Nya
Menerima syariat-Nya sebagai panduan hidup
Kerana itulah datuk nenek kita masuk Islam
Kita hanya sambung sahaja
kemudian memperjuangkannya
Bukan datuk nenek kita terima Islam
kerana politik
Atau kerana melantik seseorang itu
menjadi pemimpin
Hari ini para pejuang Islam telah menyelewengkan
matlamat perjuangannya
Bukan ajak orang masuk Islam
Tidak juga mengajak umat Islam
meningkatkan Islamnya
Tapi ajak orang masuk partinya
Paling tidak mengajak orang ramai
menyokong partinya
Ini satu kesilapan yang paling besar
di dalam perjuangan
Satu penyelewengan telah berlaku
di dalam perjuangan

(sajak dipetik dari abuya ashaari muhammad)

Gulam said...

Salam,
Gaya mmg UMNO.
Mmg gaya meLAYU pun,
Tak kira PAS, UMNO, PRM, kalau belum dapat menghayati islam mmg mcm tu. Orang islam (bukan munafik)yang ada pada demo tu pun, bila sedar akan beredar.

Semua parti politik tu bagus, UMNO pun bagus tapi....... PAS lebih bagus (buat masa ini) walaupun merangkak2.

Anonymous said...

Salam...

Itulah mentality puak2 PAS.. Bila berlaku sesuatu yang buruk akan dipersalahkan pada UMNO.. Bila berlaku sesuatu yang baik tak pula di puji UMNO.. Kerana rakyat Malaysia semua tahu bahawa PAS memang tiada sumbangan langsung dalam pembangunan negara.. Kerjanya lebih 50 tahun fitnah sahaja..

lagi satu jangan lah nak berlagak sangat setakat PRU 12... Semua orang tahu napa boleh menang... Mana ada orang Islam sokong PAS.. menang pun sebab undi cina ngan keling nak perlembukan PAS..

Dan semua orang tahu.. orang yang join pembangklang bila tak dapat projek dan kalangan 'LOSER'.. Boleh nafikan ke kenyataan ni..

radzi said...

en. khalid..

hmm..protes besar-besaran di bandar KL, protes kpd sultan perak sambil baring2 atas jalanraya oleh pakcik2 berkupiah, berserban adalah islamik ke?saya lagi malu tindakan pakcik2 ni berbanding demo seksyen 23..

orang dari parti sendiri buat takpe..parti lain buat tak islamik la pulak..

apa pun, semua tindakan demo ni sya tak setuju langsung.saya tau, cakap memang senang..tp pemimpin harus kaji dahulu sbelum buat sesuatu kije.

Anonymous said...

kepada Wali Dari kota mekah..
Minta perhatian saudara kpd ayat'
'Tidakkah Tuhan Yang Maha Satu mencipta semua agama yang wujud agar ianya mengajar kebaikan'

saudara, Tuhan Yang Maha Satu Hanyalah Allah. Allah S.W.T tidak mencipta agama selain dari Agama Islam..
" Sesungguhnya agama di sisi Allah hanyalah Islam"
Sila fahami firman di atas baik baik..
sekian..

Anonymous said...

ni lah sikap pembangkang, kan dah ada kuasa kat selangor..jadi, gunakanlh kuasa. kenapa asyik nak salahkan UMNO. nampak sangat bangang. kepada yg menyokong pembinaan kuil tu memang bangang sebab rasanya rumah dia pun x dekat dgn kuil. Masalahnya bila ada kuil tu menyebabkan kehidupan penduduk tidak tenteram dgn bunyi2 bising. Kalau anda kata orang bukan melayu boleh terima azan 5 kali sehari..azan tu berapa minit je kedengaran?? sampai ke sejam?? berbanding dengan bunyi2 dari jam 8.00 mlm sampai 12 mlm..lepas tu sambung lagi...sanggup kah anda?? jgn asyik nak menyalahkan org lain..mana usaha anda untuk menyelesaikan masalah tu? seharusnya YB jgn salahkan org lain..tunjukkan usaha YB untuk selesai masalah penduduk...orang akn hormat bila YB berusaha utk selesaikn masalah tu..dan orang sekarang hilang rasa hormat kepada YB kerana nak lepaskan diri dan menyalahkan org lain..

Anonymous said...

Semua yg beri komen kat sini mesti dashat kan? Org pandai2 belaka...termasuk aku la...hehehehehe.
Tu yg nak komen gak. Seronok gak tgk org melayu gaduh kan?Pasal ape?
Pasal kepala lembu? Pasal ape? Pasal sape betul sape salah? Pasal ape? Pasal semua yg ade kat sini hipokrit.Termasuk aku...mak aku..ayah aku... tapi kene sedar la diri.Tak baik gaduh sesama Islam.
YB tlg la YB...stop kan semua ni...Malu la saya tgk bangsa sendiri bertelagah... Seagama Tuduh menuduh... caci mencaci.
Guna la kuasa YB sebaik mungkin tamatkan isu ini.YB tak pe la ape pon dah senang ... dah ade penyokong yg kuat n byk.
Jadi klau ape yg YB sokong tu klau salah org lain tak leh sanggah? Pasal ape? Pasal YB org PAS? Pasal Ape? Pasal YB dah jadi Yang Berbahagia... mmg la bahagia sal ddk kat atas bkn nmpak ape yg jadi kat bwah?
Mari la sama2 kita berdoa agar negara ini di tadbir kembali pada org kafir...mudah-mudahan org Melayu Islam baru boleh sedar dr bergaduh tak abis2.

Anonymous said...

ape la UMNO.sungguh memalukan.ini bukannye cara yg diajar oleh islam.kalau nk dok halaunye pun...nape tk soh halau terus balik india?HAHAHAH

Anonymous said...

bole hina agama lain, sebab tak tau dan tak faham agama yang dihina tu