Skip to main content

Hari Pertama di Parlimen: Sessi Ketiga 13 Oktober 2008

Dilihat ramainya waratawan dan ramai juga pemerhati. Semua datang mengharapkan sesuatu akan berlaku dan mereka ingin menjadi penyaksi kepada peristiwa bersejarah. Ada merasa hampa apabila tiada apa2 berlaku. Mereka meminta kita maklumkan bila kita ingin melakukannya.

Di pihak kerajaan pula, banyak pula kerusi yang kosong. Mereka tahu beberapa MP2 di luar Negara, dari BN dan juga dari PR, menghadiri program peringkat antarabangsa. Oleh itu tiada apa2 yang akan berlaku. Mereka pilih tidak ke Parlimen. Sebaliknya mungkin sibuk dengan politik dalaman BN, khususnya UMNO. Ini bergolak dengan begitu hebatnya. Kembalinya dinasti Mahathir. Tumbangnya dinasti Badawi.

Di pihak PR, lebih ramai yang hadir. Yang pergi keluar Negara dari PAS hanya YB Mahfuz. Dia ke Geneva, program IPU (International Parliamentary Union), mewakili PAS. Saya sepatutnya ke China tetapi oleh kerana ingin tumpu kepada isu politik Negera, pada saat terakhir saya batalkan. Maka saya hadir. Itu pun sampai lewat kerana ke Hospital pada waktu pagi untuk pemeriksaan wajib setiap 6 bulan.

Dalam keadaan itu sekalipun, perbahasan hangat. Soalan2 saya difahamkan menarik. Bila saya masuk, saya hanya berpeluang mengikuti perbahasan Budget. Anwar sebagai ketua pembangkang sedang berucap. Beliau ingin budget dikaji semula kerana semua angka, pendapatan dan perbelanjaan, telah berubah. Budget yang dibentangkan tidak lagi tepat. Angka2nya semuanya tidak lagi realistic. Pendapatan berkurangan jauh, sambil perbelanjaan meningkat jauh juga. Membahas budget yang tidak betul hanya membuang masa.

Kerajaan diminta untuk kaji balik Budget yang telah dibentang dan ubah angka2nya supaya lebih tepat mengambil kira penurunan harga minyak dan komoditi yang lain. Kos barangan naik maka semestinya perbelanjaan naik juga. Ketua pembngkang mencadangkan dewan ditangguh beberap jam supaya angka2 baru boleh dikemukakan. Cadangan ditolak.

Usul berhubung perkara sama ingin dikemukakan oleh ahli Parlimen PR tetapi tidak dibenarkan oleh Timbalan Speaker. Anwar diminta terus bahas. Dia terus bahas sehingga jam 5.30 petang. Esok (14 Oktober) dia sambung lagi.

Comments

muhafaza73 said…
salam...YB pe cite pralihan kuasa rakyat kn sdg mnunggu mcm buah tak jatuh..DSAI x nk amik pluang ke utk bntang USUL TAK CAYA...tp dia pn dh bri alasan kan..tak nk ke YB brhujjah dgn DSAI lak sbb alasan dia yang remeh temah tu..yela sbb YB dgn shbt2 sePARTI bkn main garang lg smpai mcm xde ruang utk brbaik dh..cuit2 la ckit DSAI tu jgn main ikut je...jgn takut klu YB jaga pengundi insyaALLAH dpa still akn undi YB pd PRU13 sbb ISLAM untuk semua...

Popular posts from this blog

Berakhirnya Drama RUU 355?

Drama perlaksanaan sistem perundangan Islam yang mengambil bentuk usul persendirian YB Marang berhubung Akta 355 kelihatan menghampiri adegan penamatnya. Pada peringkat kesudahannya UMNO/BN kelihatan sebagai pihak yang meraih keuntungan terbesar dengan pembangkang berada dalam keadaan berpecah dan tidak bersepakat. Keutuhan Pakatan Rakyat yang telah mewarnai pilihan raya ke 13 pada 2013 sudah jelas hilang. Yang sepatutnya mengambil tempatnya, iaitu Pakatan Harapan, masih dalam keadaan sedikit terumbang-ambing, khususnya berhubung hubungan dengan PAS.

Tindakan UMNO/BN untuk mensasarkan PAS melalui isu perundangan Islam adalah satu ‘master-stroke’ yang tidak boleh dinafikan mana-mana pihak. Melaluinya bukan sahaja PR berpecah, namun ketidak-tentuan sikap terhadap PAS menyebabkan apa-apa tindakbalas untuk menyelamatkan keadaan menjadi tidak padu dan kurang bersungguh-sungguh. Kebergantungan terhadap PAS oleh pihak tertentu menyebabkan mereka tidak sanggup memutuskan hubungan dengan PAS s…

Video Parlimen: Melayu, Songkok dan Biadab?

Banyak yang telah diperkatakan berkenaan respon saya terhadap Pasir Salak di Parlimen awal minggu ini. Saya sertakan disini video perbalahan tersebut.



Dia mencarut dan mempermainkan nama keluarga Seputeh dan apabila ditegur terus berdegil. Kemudian dia terus mengejek Batu Kawan yang turut menegurnya. Sikap degil Pasir Salak mempertahankan akhlak buruk diri sendiri terpaksa saya hadapi dengan kata-kata keras sebegitu dan malangnya dibela pula oleh Speaker.

Harap saksikan dan nilai sendiri videonya secara keseluruhan dan jangan dirujuk satu lagi versi yang telah disunting melalui Blog BNBBC. Sudahlah akhlak tidak seberapa, cuba menipu pula?



WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

Penjelasan atas Fitnah yang Disebar Kononnya Ahli Parlimen Shah Alam, YBKS 'Sembah Ayam'

1. PAS untuk sekian kali sudah bertukar menjadi parti fitnah dan maki hamun. Tiada selain memunafikkan, mengkafirkan atau dituduhnya syirik kepada orang lain termasuklah dalam gambar saat akhir video CNY yang dibuat DAP.



2. Perlu faham bahawa mengikut bahasa Cina, perkataan Na (itu) Ji (Ayam) yang kebetulan bunyinya sama macam Najib.

3. Video tersebut adalah berkaitan Kisah Ayam itu (Na Ji) yang jahat dan selalu merugikan tuannya.

4. Tuannya serah ayam itu kepada YB Teresa kerana sudah tidak mampu lagi membela ayam itu. Tiba-tiba semasa menerima ayam itu, ia terlepas lari, mereka semua mengejarnya dan berjaya ditangkapnya semula.

5. YBKS telah memasukkan ayam itu (na ji) dalam sangkar (penjara) dan ucap Selamat Tahun Baharu Cina.

6. Photo terakhir itu menunjukkan mereka semua mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina pada Na Ji yang sudah berada dlm sangkar (penjara).


7. Tiada upacara atau scene sembahan di situ. Gong Xi Faa Chai yang disebut bukanlah penyembahan.

Seronokkah buat dan se…